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Mar 2010 issue Trains [Column_Printed Matter]

trains_mar2010.jpg

The March 2010 issue of Trains magazine featured the roundhouse.
In the column on page 29, it is written that the roundhouse in Knoxville TN is still in use as an engine repair shop. We can confirm it by the Google map.

I was surprised and pleased at the fact because the roundhouse was abandoned and vacant in 1970 when I visited there. I can't recollect whether the turntable was left intact, but the rails were all gone and weeds covered the inside of the circle at that time.

Though I don't know how and why it is revived, I think it's much better than preserved as a restaurant or like that. I think that the industrial heritage would prove itself a heritage in the industry it belongs. But the most important is the existence of the object. We missed a lot here in Japan.

roundhouse_01.jpg: Knoxville TN, winter 1970
roundhouse_02.jpg: Knoxville TN, winter 1970
umekoji.jpg: Kyoto Japan, Sep. 8, 1993
ageofsteamroundhouse_01.jpg: Sugarcreek. OH. Sep. 7, 2019


今年3月号のTrainsは扇状庫の特集であった。その囲み記事に、Knoxvilleのそれが未だ健在で、かつ、機関車の修繕に使われているという記述があった。筆者はそれにとても驚くとともに、悦ばしく思った。というのも、筆者が当の扇状庫を訪れたときに、そこはもう既に用途廃止となって線路は剥がされ、ターンテーブルの所在も分からないくらいの草に覆われた、寂寥感ただよう廃墟になっていたからである。

Google mapで見ると確かに使われているように見える。線路やターンテーブルはもちろん、機関車も写っている。

彼の地では、このような施設がレストランなどとして保存活用されていることがよくあるが、本来の用途として復活しているのはとてもいいことだと思う。なぜなら、このような産業遺産は、その産業から切り離すのではなくその産業の活動の中で保存活用した方が、その遺産としての価値が高まると考えられるからである。とはいえ、とにかく残っていることが何よりである。思えば近畿でも、奈良・姫路・福知山など見慣れていた庫がいつのまにか跡形もなく消えている。

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