Sound of trains 02 - prime movers [Column_Tracksides]
: Aurangabad India, Sep. 6, 1996
I also love the sound of EMD 645 prime movers. The sound of Rio Grande east bound train running 8 at the Glenwood Canyon is one of my all time favorites.
You know that EMD locomotives have 2 stroke engines and GE locos have 4 stroke engines. And then, how comes that brisk sound and black smoke from their 4 stroke engines?
Because of the brisk sound of chain saws, I have the image that brisk sound comes from 2 stroke engines. I also think that lubricating oil burning 2 stroke engines may exhaust more dirty smoke than 4 stroke engines.
When I took the train to visit Ellora Caves in India, The train was led by an ALCO locomotive. The sound and black smoke of the locomotive made me a misapprehension of riding a steam locomotive powered train.
The diesel locomotives of Japanese National Railways had 4 stroke engines, too. But they didn't make sounds and smokes like that.
Rio Grande at Glenwood Canyon;
; Teramae Hyogo Japan, Mar. 7, 1992
趣味の対象となる機関車の発する音には、汽笛の他に、原動機およびそれに関連するものが発する音もある。北米の機関車の主流をなすディーゼル機関車では、搭載されるディーゼルエンジンが発する音が、筆者にはとても魅力的である。合わせて数千馬力にもなる機関を全開にしてやってくるRio Grandeの列車が発する、周りの岩壁を震わさんばかりの音は、忘れることのできない思い出になっている。
みなさんもご存じの通り、北米の機関車に搭載される機関には2ストロークと4ストロークのものがある。最近キャタピラー社の傘下となったEMD製機関車は2サイクル、GE製機関車は4ストロークエンジンを搭載する。
筆者のイメージにある2ストロークエンジンは草刈り機のそれなので、EMD製機関車の発する連続的な音が2ストロークエンジンから発せられることには違和を憶える。どちらかといえば、GE製機関車の歯切れのいい音(と黒煙)の方が、筆者の抱く2ストロークエンジンのイメージには近い。
かつて、インドで乗った列車はALCO製(もしくはDLWによるライセンス生産)機関車に牽引されていたが、やはり4ストロークエンジンだったのか、歯切れのいい音と真っ黒な排気が相まって、まるで蒸気機関車牽引の列車に乗っているようだった。ちなみにJNRのDD51やDE10も4ストロークエンジンだそうだが、こんな音や煙は筆者の記憶にない。
I also love the sound of EMD 645 prime movers. The sound of Rio Grande east bound train running 8 at the Glenwood Canyon is one of my all time favorites.
You know that EMD locomotives have 2 stroke engines and GE locos have 4 stroke engines. And then, how comes that brisk sound and black smoke from their 4 stroke engines?
Because of the brisk sound of chain saws, I have the image that brisk sound comes from 2 stroke engines. I also think that lubricating oil burning 2 stroke engines may exhaust more dirty smoke than 4 stroke engines.
When I took the train to visit Ellora Caves in India, The train was led by an ALCO locomotive. The sound and black smoke of the locomotive made me a misapprehension of riding a steam locomotive powered train.
The diesel locomotives of Japanese National Railways had 4 stroke engines, too. But they didn't make sounds and smokes like that.
Rio Grande at Glenwood Canyon;
; Teramae Hyogo Japan, Mar. 7, 1992
趣味の対象となる機関車の発する音には、汽笛の他に、原動機およびそれに関連するものが発する音もある。北米の機関車の主流をなすディーゼル機関車では、搭載されるディーゼルエンジンが発する音が、筆者にはとても魅力的である。合わせて数千馬力にもなる機関を全開にしてやってくるRio Grandeの列車が発する、周りの岩壁を震わさんばかりの音は、忘れることのできない思い出になっている。
みなさんもご存じの通り、北米の機関車に搭載される機関には2ストロークと4ストロークのものがある。最近キャタピラー社の傘下となったEMD製機関車は2サイクル、GE製機関車は4ストロークエンジンを搭載する。
筆者のイメージにある2ストロークエンジンは草刈り機のそれなので、EMD製機関車の発する連続的な音が2ストロークエンジンから発せられることには違和を憶える。どちらかといえば、GE製機関車の歯切れのいい音(と黒煙)の方が、筆者の抱く2ストロークエンジンのイメージには近い。
かつて、インドで乗った列車はALCO製(もしくはDLWによるライセンス生産)機関車に牽引されていたが、やはり4ストロークエンジンだったのか、歯切れのいい音と真っ黒な排気が相まって、まるで蒸気機関車牽引の列車に乗っているようだった。ちなみにJNRのDD51やDE10も4ストロークエンジンだそうだが、こんな音や煙は筆者の記憶にない。
2010-08-23 19:56
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