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Graffiti and Move [Column_Schemes & Paints]

sou_c09.jpg: SRS-132 and other equipment, Knoxville TN, 1970

We have many kinds of graffiti decals and weathered with graffiti cars in our hobby market, today.
I personally don't like scribbled cars. But it certainly has a kind of culture that brought, for example, Keith Haring to us.

I read on the web that the reason why the graffiti is mainly created in the United States is that the move is relatively low in the US. Indeed, equipment was almost always just tied down or standing on the rail, not running when I found them in my daily life at Knoxville.

But the New York subway which was the canvas for Keith Haring runs every some minute, 24 hours. So, the low movement would not be the reason for the graffiti.
I think its wide and plain surface and, especially, the high adhesion to the public notice induces the graffiti.

Homepage dedicated to Keith Haring;
thread discussing about the history of graffiti;


スプレーペイントによる落書きまで施した完成品模型やgraffitiのデカールが売られている。
筆者がこの趣味の主題にしている時代には見られなかったものだし、好みでもないが、落書きとはいえ、芸術家キース・ヘリングを生んだ芸術文化の土壌のひとつであることには違いないだろう。

Atlas Forumのスレッドで、鉄道車両にこのような落書きがされるのは、動きが比較的少ないからだ、という説が紹介されていた。確かに、普段見ていた車両は、止まっているか留置されているかがほとんどというイメージが筆者にもある。

しかし、キース・ヘリングがキャンバスとしたニューヨークの地下鉄は、24時間数分ごとに走っている。したがって、動いていないからというのは、落書きされる主な理由にはあたらないと思う。筆者の個人的考えでは、描くのに邪魔な窓や突起のない大きな壁面が得られること、そして何より、自分の「作品」を多くのひとに見せることができることが、その理由に挙げられると思う。

私有物には描かないというのが暗黙のマナー(落書きにマナーというのもおかしな話ではあるが…)だそうなので、彼らには、鉄道車両は公共物として写っているということだろう。いずれにせよ、缶スプレー代もばかにならないだろうに、というのが率直な感想である。

主題とは無関係であるが、画像に写っている黄色の車両について。この車両はSperry Rail Serviceという会社の軌道探傷車である。古い気動車doodlebugを改造したこの自走式車両を各地で見かけた。行動範囲が広いなぁと思っていたが、同型車が何両もあるようである。HOでは模型も発売されている。

Sperry Rail Service home;

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