SSブログ

Hearing the passing away of Stein [Column_Printed Matter]

steinheimer.jpg

I read the passing away of Richard Steinheimer on Trains News Wire. I think he was not only “Dean of western railway photographers” but was the Dean of world railway photographers. For instance, I read somewhere Japanese photographer Naotaka Hirota mentioning about his influence.

Me too, was attached to and influenced by his photographs appeared on Trains magazine.
The air, or space (how should I say?) appeared in his photo recalls the days I spent in the United States.

I think that the object, like front glass window frame of his car, engine house door, platform columns and trainmen treated equal, or sometimes promoted to trains, makes the air and creates his world.

These objects are the “Parergon” , something that is an accessory to a main work or subject, of railway photographs. Jacques Derrida explains that Parergon is indeed an accessory, but it’s something that we have to accept. Thus, I think that Stein was the first railway photographer who succeeded in accepting it.

The cover photo of his early work “BACKWOODS RAILROADS OF THE WEST” printed in 1963 represents this fact. There is not a train but only “The 3-foot-gauge rails of the Denver & Rio Grande Western twist and turn on their eastward climb to Cumbres Pass in the fading light of the afternoon sun in the Rocky Mountains”. Of course, Rails are the one of Parergon in railway photography.

Trains NEWS WIRE (subscriber only content);
http://trn.trains.com/Railroad%20News/News%20Wire/2011/05/Steinheimer.aspx


Trains誌のオンラインニューズでRichard Steinheimer氏が亡くなったことを知った。この記事によれば、氏はアメリカ西部を代表する(または西部の鉄道を撮る)鉄道写真家だとされている。しかし、筆者の考えでは、そこにとどまらず、世界を代表する写真家だ。広田尚敬氏も彼から影響を受けたと述べているのをどこかで読んだように思う。

筆者自身もTrains誌に時々現れる氏の作品に強くうたれたひとりである。アメリカから帰国してのち見た氏の作品には、彼の地の空気のようなものさえ感じられ、なつかしさを覚えた。

筆者の考える氏による作品の特徴のひとつに、自動車の窓枠や車庫の扉、プラットホーム屋根の柱、そして鉄道員などが汽車と同等、ときには主題として扱われることが挙げられる。したがって、これらのものによって、上に記した、空気のようなものは表現されると考えることができる。つまり、実はこれら付随物こそが作品を成立せしめているといえる。これら、汽車の写真を撮ろうとするときに写り込んでしまうもののことを「パレルゴン」という。

フランスの哲学者J.デリダによれば、これらパレルゴンとは、確かに付随物だが、しかし、受け入れざるを得ないものである。したがって、Steinheimer氏は、これら鉄道写真におけるパレルゴンの受容に最初に成功した写真家のひとりだといえよう。

1963年に発行された、氏の初期の作品集「BACKWOODS RAILROADS OF THE WEST」のカバーフォトには汽車はいない。ただ「午後の斜光の中、Rio Grandeの3フィートゲージのレールが、Cumbres Passをめざしロッキー山脈を縫っていく」様のみが表現されている。レールは、もちろん、汽車の写真におけるパレルゴンである。


コメント(0)  トラックバック(0) 

コメント 0

コメントを書く

お名前:[必須]
URL:
コメント:
画像認証:
下の画像に表示されている文字を入力してください。

トラックバック 0