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Paint Shop – 09: Grand Trunk Western Boxcar 596246, part 2 [Works_Boxcars]

ps_gtw596246_01.jpg: GTW 596246

Here are the data of the car and a belief history of the railroad.

GTW 596051 - 596446 series boxcars:
The GTW series 596051 to 596446 is shown with AAR Designation XL and description “Box, Stl (Chevrolet Pressed Metal Parts)”. The inside length of these cars was 50 feet 6 inches, inside width 9 feet 2 inches, inside height 10 feet 5 inches, outside length 54 feet 4 inches, extreme height 15 feet, door opening 15 feet 6 inches, and capacity 4840 cubic feet or 110,000 pounds. There were 89 cars in the April 1974 ORER,

Grand Trunk Western Railroad (reporting mark GTW), links Chicago IL, Port Huron MN, and eastern Canada, began its history as the Grand Trunk Railway established in 1880 by Grand Trunk Railway based in Montreal. Thus “Western” might be attached to the parent’s name.
In 1928, parent Canadian National Railway created Grand Trunk Western Railroad.
In 1981, consolidated Detroit and Toledo Shore Line Railroad.
In 1983, consolidated Detroit, Toledo and Ironton Railroad.

The map below is the part of “Union Pacific Map of the United States” printed in 1971, with the GTW route traced by the author.

map_gtw.jpg: GTW route map

以下に、該当車両の概要、およびGrand Trunk Western Railroadの簡単な歴史を記す。

GTW 596051 - 596446 series boxcars:
AARによる分類:XL
内寸:長手50フィート6インチ、 短手9フィート2インチ, 天井高10 フィート5インチ
外寸:長手54フィート4インチ、 最高高さ15 フィート、扉開口幅15フィート6インチ
容積:4840 立方フィート/110,000 パウンド
89両在籍(April 1974 ORER)

Grand Trunk Western Railroad
シカゴ・デトロイトと東カナダ・大西洋を結ぶGrand Trunk Western Railroad (reporting mark GTW)の起源は、Grand Trunk Railwayによって1880年に設立されたGrand Trunk Western Railwayにある。親会社Grand Trunk Railwayはモントリオールを本拠としていたので「western」が附記されたのだろう。いずれにせよ、名称に地名が含まれない鉄道は北米では珍しい。
1928年:親会社Canadian NationalによりGrand Trunk Western Railroadに再編。
1981年:Detroit and Toledo Shore Line Railroadを統合。
1983年:Detroit, Toledo and Ironton Railroadを統合。

シカゴから五大湖のひとつエリー湖およびオンタリオ湖の北側を通りモントリオールを経て大西洋岸に至る、自動車産業とともにある鉄道である。この貨車もORERによれば「シボレー用プレスパーツ専用」とある。CNの子会社であることはロゴマークでも明らかだろう。趣味的には、北米でも最後(1960年)まで蒸気機関車を本線運用していた鉄道のひとつとして有名だそうである。

地図は、筆者の手元にあった1971年発行のUnion Pacificによる全米路線図上で、該当路線をなぞったものである。


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