SSブログ

Uncommon Places by Stephen Shore [Column_Printed Matter]

uncommonplaces_f.jpg: front cover

“Uncommon Places”, by Stephen Shore, 188 pages, APERTURE, 2004

As I made a complaint to the quality of printing last week, I introduce a fine quality printing this week. I think this book would help making layouts.

This is a photographic document of the American vernacular landscape, shot in the '70s and originally printed in 1982. Stephan Shore is said to be one of the master color landscape photo artist along with William Eggleston, succeeding monochrome Robert Frank or Walker Evans.

Stephen chose conventional street scene to capture the essence of American landscape. There is no “train” captured. But I can blow up my image as if a train is there in the background.

The evidence is that there really is the Canadian Pacific track at the opposite end of the street where Stephan captured the view on the back cover of the book; Proton Ave. Gull Lake, Saskatchewan, Canada. Also is a spur at the back of "Bob's Fine Cars" in the front cover; Fifth St. and Broadway, Eureka, California.

Stephen says that landscape has the essence of the place; such as culture, economy and tradition. I think the essence landscape has is also needed to a layout. Model structure kits, figures or trees would help, but these leave something to be desired.

Stephan says that the structures are the parameters of the essence landscape has. So should be our model structures. That’s why I think this book would help making layouts.

uncommonplaces_b.jpg: back cover


大きな地図で見る: opposite view of the Proton Ave featured in the back cover

 
先週は印刷の質にクレームをつけたので、今週は質の高い印刷物をひとつ紹介したい。

この本は、北米のどこにでもあるような風景を集めた写真集である。1982年に初版が刊行された。1970年代前半に集中的に撮影されているので、この時代に焦点を合わせた弊ブログに相応しいと考え紹介する。Robert FrankやWalker Evansをアメリカ・モノクロ写真の第一人者とすれば、作者のStephan Shoreは、William Egglestonとともに、アメリカ・カラー写真の第一人者である。

写真にあるのはどこにでもあるような風景なので、逆に、リアル(いかにもありそう)な景観を目指したレイアウトの制作に役立つだろう。しかし、紹介の意図はそこにあるのではない。

Stephan Shoreは、建物のかたちは文化や経済・伝統といった写真に写らないもののparameterだという。このparameterをとらえることで、彼は写らないものを表現しようとする。この写らないものにはファインダーの外の景色も含まれる。

確かに、「汽車」が写っていないにもかかわらず「汽車」の気配がする写真がいくつかある。筆者の記憶の中にある、「汽車」のある風景を呼び起こさせる「何か」があるのだ。その証拠に、googleのstreet viewで見ると、例えば表表紙Bob’s FINE CARSの後ろ、そして背表紙の風景の反対側には線路がある。

ストラクチャーはレイアウトに欠かせないものだろうが、しかしそれだけでは物足りないときがある。筆者の考えでは、それは先に記した「何か」、Stephan Shoreのいう"parameter"を欠くときである。そういう意味で、この写真集はレイアウト作りに資すると思う。
コメント(0) 

コメント 0

コメントを書く

お名前:[必須]
URL:
コメント:
画像認証:
下の画像に表示されている文字を入力してください。

※ブログオーナーが承認したコメントのみ表示されます。