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Wheels on Wheels 19 – 40’ “K” LINE Container on chassis [Works_Loads]

kline_01.jpg: “K” Line container on chassis

Some pictures on the web show ocean containers loaded on flatcar altogether with chassis; maybe according to unloading facilities at the destination. So, I decided to model ’70s ocean containers for my “Wheels on Wheels” lineup.

In the ’70s, Japan exported a large number of products to the United States using its own fleets; like today’s China. The Feb 1976 Official Intermodal Equipment Register (OIER) lists a total of 6 Japanese steamship companies. I decided to model containers owned by Japanese steamship companies. Here are the results starting with the “K” Line.

“K” LINE (Kawasaki Kisen Kaisha, Ltd.), headquartered in Kobe, Japan is a shipping company established in 1919. “K” Line introduced its first container vessel for trans-Pacific service in 1968. The funnel mark for the fleet is white “K” in red. Reporting marks for the container in the ‘70s were ESSU, ITSU KKLU, and KMEU. Feb 1976 OIER lists a total of 11397 containers.

I found a photo of the “K” Line container KKLU205432 on The Intermodal Container Web Page. According to the Feb 1976 OIER, KKLU205432 was one of the 204547 to 206292 series dry vans. The outside length of these vans was 40 feet, outside width 8 feet, outside height 8 feet 6 inches, and capacity of 2398 cubic feet or 60230 pounds. Feb 1976 OIER lists a total of 1746 containers in this series.

According to the photo, it had aluminum smooth sides and ends. So, I used Deluxe Innovations 40’ reefer container for the model. I shove off the reefer unit represented on the product and applied a thin styrene sheet.

I spray painted the container silver using Tamiya TS-17. Decals used are Microscale #60-784 assorted with homemade decal. Co-starring chassis in the photo is an undecorated Deluxe Innovations product.

Athearn announced this very item in N scale in Mar. 2019 and arrived in Mar. 2021.
revised, Sep. 24, 2015
revised, Mar. 6, 2021

’70s “K” line container photos found on web, 1;
’70s “K” line container photos found on web, 2;

kline_02.jpg: KKLU205432
klfu590645_01.jpg: vaughn, NM. Sep. 12, 2015
klfu590645_02.jpg: vaughn, NM. Sep. 12, 2015
athearn_kline.jpg: Athearn product


大阪・日本橋のジョーシンで、Nスケールのコンテナを処分価格で売っていたので買ってきた。Deluxe Innovationsの40’ Reefer Containerである。側面が平らなので、端部を改造するだけで、簡単に1970年代のDry Van Containerに変身する。そこで、1970年代に、日本からの輸出に活躍した、日本の船会社のコンテナを作ることにした。

1976年版のOfficial Intermodal Equipment Register (OIER)によれば、北米航路でコンテナ船を運用していた日本の船会社は6社である。そのうち3社は現在も盛業中だ。今回は、そのうちの1社、川崎汽船のコンテナを紹介する。

川崎汽船(“K” line)は、1919年創業の海運会社で、1968年から北米航路でコンテナ船を運用している。OIERによれば、1976年には11397個(コンテナの数え方は個でいいのだろうか?)のコンテナを運用していた。

模型のKKLU205432は当時の標準的な40フィートコンテナである。外寸高さ8フィート6インチ×長さ40フィート×幅8フィート、容量2398cuftで、1746個あるKKLU204547 〜 206292の内の1個である。

模型は、くだんのコンテナの前端部を、プロトタイプの写真を参考に改造し、タミヤスプレーのTS-17(アルミシルバー)を吹き仕上げた。Microscale製デカール#60-784はプロトタイプと微妙にスキームが異なるので、自家製デカールを併用している。


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