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Pacific Rim - 08 [Column_Pacific Rim]

tateyama_01.jpg: Tateyama, Toyama, Japan. Aug. 9, 2013

Town of Kamioka can be reached from Toyama. Toyama also has many rail fun oriented resources, particularly narrow gauge.

Here, I introduce one of such narrow gauge railroads I’ve never visited; the Tateyama Sabo’s Service Railway. The Railway runs the valley next to the valley where previous rail-mountain bike route runs and is known for its 18 levels switchbacks.

“Sabo” means erosion control. Tateyama Caldera, near Mt. Tateyama is one of the major landslide sites in Japan, which is difficult to access by road. To protect the plain spread out downstream, administrative started building this 2’ gauge railroad in 1926, along the river to carry workers and materials to the site.

Because of its steep grade, the route of the railroad is complicated. It has 12 tunnels, 20 bridges and 38 switchbacks along its entire 3.5% climb 11 miles route. The history and the hard terrain brought this railroad as a Registered Monuments of Japan in 2006.

The railroad is closed to the public. But the museum located at the second floor of the car shed provides the ride as an outdoor workshop program every Wednesday between July and October. But you need the luck to win a lottery reserving the workshop. We missed it.

tateyama_02.jpg: Tateyama, Toyama, Japan. Aug. 9, 2013



If you missed the workshop, you can see them from the window and the backyard of the museum. And, there is another narrow gauge railroad to ride, the electrified Kurobe Gorge Railway. There, you can enjoy the tremendous view of the gorge and hot springs. Private railroad Toyama Chihou Tetsudou connects both Tateyama Sabo’s Service Railway terminal and Kurobe Gorge Railway terminal. Toyama Chihou Tetsudou also runs trams and LRTs covering the downtown Toyama area. Shinkansen, which will reach Toyama in spring 2015, will bring you to Toyama from Tokyo in only 2 hours.

* Tateyama Sabo’s Service Railway home page;
* Tateyama Caldera Sabo Museum Workshop information (Japanese only)
* map of Tateyama Sabo’s Service Railway route;
* Kurobe Gorge Railway home page

toyamatram_2015_03.jpg: Toyama, Japan. Mar. 7, 2015
toyamatram_2015_02.jpg: Toyama, Japan. Mar. 7, 2015
toyama_03.jpg: Toyama, Japan. Aug. 8, 2013


神岡から山をひとつ越えたところを常願寺川が流れている。18段スイッチバックで有名な立山砂防軌道が走る谷である。立山カルデラ砂防博物館が催すトロッコ体験学習会に申し込んでみたが、案の定、抽選で外れた。

しかし、博物館の1階にある車庫に出入りする車両は、2階にある博物館の窓や裏手の緑地からよく見える。車庫前に張り巡らされた軌道は、軌間が狭い割に太いレールを使っているのだろうか、何となくNスケールのレイアウトのように見えた。

泊まった富山駅前のホテルのロビーには、鉄道写真が多く飾られ、「鉄道王国・富山」という表記がなされていた。確かに、立山砂防軌道の他に黒部峡谷鉄道もある。富山地方鉄道もがんばっている。LRTも好調のようだ。JRには、幹線の他、氷見線などの支線もある。

帰ってきてから、かつて訪れたことのある氷見線・伏木にある貨物ヤードが今どうなっているのか、Googleのストリート・ビューで見てみた。すると、何だか怪しげな車両が多数留置されている。調べてみたら、JR貨物の子会社が、各地から不要になった機関車などを入手し、整備して売っているらしい。ワム8が56万円(値引きあり!)だそうだ。こんな会社こそ「鉄道王国」に相応しい。

* (株)JR貨物北陸ロジスティックス・ホームページ;

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