SSブログ

1950 Ford F-1 for Town of Cisco [Works_Cisco Townsite]

fordf-1_01.jpg: 1950 Ford F-1 by GHQ

This is a making of a 1950 Ford F-1 kit produced by GHQ.

GHQ kit is made of pewter and manufactured accurately with no burr, and no mold shift. As front wheels can be fixed in steered position, I made a steering wheel in the cab and fixed the wheels as so. I also fit glazing and polished the molds after painting to represent the chrome-plated molds.

fordf-1_03.jpg: parts ready to assemble

The bonnet of this Ford reminded me of EMD GP30 cab while I was polishing the parts. They resemble to each other. Both front-halves retain two-piece housing, have cowl with edge on horizontal plane, and have cowl widen toward the end.

The characteristic design of this Ford pickup was produced between 1948 and 1952. EMD parent GM also produced pickups similar to Ford’s in these days. Sedans of these days already had their bonnet and fender integrated. And in the ’60s, pickups also had one-piece housing.

It is said that the design of GP30 was inspired from a car design. GP30 was first produced in 1961. So, I may say that, if GP30 design was inspired from a car design, it was inspired not from the latest car design of those days, but from a decade old pickups.

fordf-1_02.jpg: 1950 Ford F-1 by GHQ and 1956 Chevy pickup by Woodland Scenics

ストラクチャア作りにいささか飽きてきたので、気分転換に、点景となる自動車のキットを組んでみた。Ciscoの町に似合うものを、という訳でGHQの1950年型フォードF−1というピックアップ・トラックにした。

キットはホワイトメタル製で、型ずれやバリも少なく、とても組みやすい。前輪は左右に向けることができるようになっている。せっかくなのでハンドルを簡単に作り、ハンドルを切った状態に前輪を接着した。開けっ放しの窓を表現するため、フロントガラスと三角窓をプラ板で作りはめ込んだ。ホワイトメタル製であることを活かし、塗装後クロムメッキのモールなどを磨きだしてみた。

パーツを磨いていて思い出したのは、EMD製GP30である。フォードのボンネット部分がGP30のキャブ屋根に似ているように見えたのだ。

GP30のキャブ屋根のデザインは、自動車のデザインに由来するとされる。GP30のキャブ屋根は、肩に小さなRを付けた陸屋根の上に、同様のカウル状のものが載ったデザインになっている。カウル状部分の鼻先は通っていて、上から見るとその形は末広がりである。

この1950年型フォードF−1も、鼻先の通った末広がりのボンネットが、平らなフェンダーの上に載っている。同じ頃に製造されたGMのピックアップ・トラックも同様のスタイルをしている。GP30のキャブ屋根に似て見えるのは、フェンダーとボンネットがはっきり区分されていて、かつ、フェンダーの上面が平らだからだろう。

GP30は1961年に製造が開始された。それに対し、このフォードは1948年から1952年の間に製造されている。フォード・トラック、GM・トラックとも、1960年にはフェンダーとボンネットが一体となったスタイルにモデルチェンジされている。セダンタイプの自動車では、両者とも1950年にはフェンダーとボンネットが一体となったスタイルをしている。したがって、GP30のデザインが自動車のそれに由来するとするなら、それは当時の最新スタイルではなく、ちょっと古いピックアップ・トラックのスタイルに由来するといえる。


コメント(0) 

コメント 0

コメントを書く

お名前:[必須]
URL:
コメント:
画像認証:
下の画像に表示されている文字を入力してください。

※ブログオーナーが承認したコメントのみ表示されます。