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Structure of Model Trains [Column_Parts & Materials]

structure_architecture.jpg: plans of Greek, baroque and modern architectures

Here, in this column, structure means a fundamental notion referring to recognition of patterns and relations, such as built structure: not a model structure, but a structure of model trains.

In architectural history, the structure of architecture was used to expose. For example, exposed columns surround the walls at Parthenon of 1st century BC. But, columns melt into walls at San Carlo Alle Quattro Fontane, the baroque architecture of 17th century AD. And finally, columns are almost invisible at Barcelona Pavilion, the modern architecture of 20th century AD. Accordingly, the history of architecture can be considered as a history of structure gradually hiding among walls.

Trains’ wheels-on-rail structure seems also follow this current. Internal gear mechanism took place of steam locomotive’s exposed valve motion. Wheels are hardly visible at today’s high-speed trains. And finally, invisible magnetism is taking place of wheels at magnetic levitation (linear motor) trains.

How about our model trains? Model train controlling system is considered as one of the structures of model trains. DCC eliminated a kind of skill and device, like gaps on tracks, needed in DC.

Scale or miniaturizing is considered as a structure of model trains. But, today, it is difficult to guess the scale of a model photographed and represented in a magazine or web at a glance, due to its fine details, decoration and photo techniques.

Material and/or method used for modeling can be recognized as another structure of model trains. Once, brass models were usually sold undecorated. The unpainted brass model represented the craftsman’s marks of skill. These marks are difficult to find on plastic models. The 3D printer doesn’t craft but prints out the model. Moreover, undecorated models are rare today. Decorations like painting, lettering, and weathering hide the structure.

The destiny of structure is that it may gradually be hidden if we approve of the history of the structure. Then, is the decoration such as painting, lettering, and weathering, also gradually being hidden? The decoration itself would not hide. But, I think its technique is also going to be hidden behind the 3D printing in the near future. If so, it will paradoxically demonstrate that the decoration is also a structure of model trains.

structure_train.jpg: wheels on rail. Naniwa, Osaka, Japan. 2002


3Dプリントをめぐる、模型の構造についての話題である。ここでいう構造とは、あるものを支え働かせる関係性、システム、パターンなどを指す用語。いわゆる「構造主義」の構造である。

西洋建築史は、柱(および梁)という建築における構造が壁の外側から内側へ移行し見えなくなる過程としてとらえることができる。ギリシャ神殿において神々しく林立していた柱は、昨今のビルにおいてはカーテン・ウォールの裏に隠れている。

鉄道におけるレールの上を車輪が転がるという構造はどうだろう。車輪を駆動させる仕組みが露出していた蒸気機関車は、歯車を内蔵した車両に取って代わられた。新幹線ではスカートに隠れて車輪はほとんど見えない。リニアモーターカーでは、車輪は目に見えない磁力というものに置き換わる。

このように、構造とは、決して消えてなくなりはしないのだが、時代と共に隠れ見えにくくなっていくものとしてとらえられる。では、わが鉄道模型ではどうだろう。

見て、つまりミニチュアを楽しむ、という観点からすれば、模型の縮尺・スケールが分かりにくくなってきた。最近は、HOスケールだかNスケールだか、写真だけでは判別しにくい。

走らせ楽しむ、という観点からすれば、DCで必要だったセクションなどは、DCCでは内蔵のデコーダーに取って代わられる。コンピュータを駆使する自動運転も可能になってきた。パワーパックの微妙な操作加減は要らなくなってきている。

工作(もしくは収集)を楽しむ、という観点からすれば、素地のまま売られている真鍮製模型はほとんど見なくなった。プラスティック製製品でもundecは少ない。3Dプリントでは、もはや素材を加工し作るとは言いづらい。素材・工法は、塗装やレタリングに隠れ分からなくなりつつある。

塗装やレタリングにしても、いずれ3Dプリント技術が進めば、それら諸共「プリント」できるようになるのではないか。もちろん、塗り分けやレタリングが見えなくなることはない。しかし、そのテクニックは見えにくくなってしまうだろう。逆に、そうなったとき、塗装やレタリングも鉄道模型における構造であることが証されるように思う。

コメント(2) 

コメント 2

ワークスK

なるほど、面白い考え方ですね。構造の持つ制約が、技術の発達に伴って減少し、機能を前面に出せるようになるという解釈でしょうか。
by ワークスK (2014-02-16 19:57) 

arx_ph.D.

構造はうまくこなれると、制約や機能もろとも認識されにくくなっていく、空気のような存在になっていくのではないか、といった感じでしょうか。
さらにいえば、Safety Firstのような、忘れてはならないものとも言えるように思います。

by arx_ph.D. (2014-02-16 20:31) 

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