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Capturing Whole Consist, part 2 – Passengers and Freights [Column_Tracksides]

Capturing a whole train in a movie became relatively easy today by the development of the smartphone cameras. But doing the same in a photo would still be difficult; trains are long and fast, and the right of way is crowded with the obstructions. Here is my quest:


full-length_06.jpg: Lamy, NM. Sep. 13, 2015
depot_greenriver_06.jpg: Green River, UT. Sep. 11, 2014

Passenger trains today are also easy to capture the whole consist compared with the freight trains. They are relatively short, they appear regularly and they (somewhat) appear on time.

Eastbound Amtrak Southwest Chief arriving at Lamy, NM 40 minutes late has consisted of eleven; two locomotives, a baggage car, three coaches, a lounge car, a dining car, and three sleeping cars. Eastbound Amtrak California Zephyr arriving at Green River, UT 50 minutes late was also consisted of eleven.

The problem is that they look the same: I think Amtrak should put up head and/or tail sign, aka drumhead, to show the particular identity of each train as they used to.


full-length_12.jpg: Vinton, TX. Sep. 10, 2015

Freight trains are awkward to capture the whole consists. Today, they are much longer than the train I caught in 1971. Though locals would still be a dominant candidate in capturing the whole consist. The photo above shows the whole consist of BNSF local out of El Paso with a caboose used as a shoving platform. You can barely see the cupola and smokestack of the caboose.

Mainline freight trains are the hard nuts. The photo below shows how I missed to capture it in spite of using the 18mm lens in vast plains. I finally found that the track should rather be twisty than straight. And the viewpoint should be raised from the track level.

full-length_09.jpg: Three Rivers, NM. Sep. 9, 2015


The former Rio Grande main in Utah I visited last year was relatively twisty and had several raised viewpoints easy to access, but, unfortunately, the trains were few. So, this time, I took up my position at the highway overpass on the busy BNSF Transcon located at the east of Encino, NM.

full-length_13.jpg
full-length_04.jpg: Encino, NM. Sep. 13, 2015

Here, I finally captured the whole train; shown above is an eastbound intermodal train. But the rear end is hardly visible since railroads dropped cabooses and stacked containers. Accordingly, I looked opposite direction to find a westbound unit grain train with DPUs coming in exchange.

Hopper cars are low enough not to hide the DPUs, and the DPUs clearly show the rear end of the train. Furthermore, the train has consisted of almost all BNSF equipment. This is it! The photo below is the result of my quest for the year 2015.

full-length_05.jpg: Encino, NM. Sep. 13, 2015


列車の編成全体を記録することには価値があると思う。例えば、模型である時代の列車編成を再現しようとするとき、その記録は役に立つ。そんなわけで、今夏の北米旅行では、列車の編成全体を記録することを意識して写真を撮ってみた。

アムトラックの旅客列車は、貨物列車に比べれば編成全体を撮りやすい列車である。それほどの長編成ではないし、最近は比較的時間に正確にやってくる。運行状況をネットで確認できるのもうれしい。問題はどの列車も同じなので面白くないところだ。ちなみに上は今年撮ったSouthwest Chief、下は昨年撮ったCalifornia Zephyrである。かつての名列車のようにテール・サインでも掲げると、イメージが随分よくなると思うのだが…

さて、本題の貨物列車である。直線区間では、線路と同じ高さの地面に立っている限り、どんなにひらけたところで撮ろうと、列車の端部は画面中の消失点に吸い込まれて写らない。それを防ぐには望遠レンズの圧縮効果に期待せざるをえない。しかしそうすると今度は、大型貨車やダブルスタックがそれを引く機関車に覆い被さるように写ってしまう。すなわち、高い足場から曲線を描く線路をやってくる列車を中望遠でとらえれば、うまく編成全体を撮ることができると考えた。

ニューメキシコ州を横断するBNSFの大動脈であるTransconルートEncinoの東に、その線路を跨ぐ陸橋がある。その土手から西を向いて撮ったのが上の写真である。画面中のダブルスタックコンテナより先頭機関車の顔が大きく立派に写っているし、何より編成全体が収まっている。しかし、残念ながら編成の後半がはっきりしない。この列車にはカブースはもちろんDPUも付いていなかったので、後端も分からない。

そこで、同じ場所から東を向いて撮ったが下の写真である。たまたま同一車種で編成されたユニット・トレインがやってきたが、S字にうねる線形なので、後端のDPUも隠れず見えている。ここならどんな貨物列車がやってきても編成全体を撮ることができるだろう。という訳で、筆者にとってこの写真が今夏における最大の成果物なのである。

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