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Carnegies in Japan [Column_Pacific Rim]

carnegie-rail_00.jpg: Rowe, NM. Sep. 13, 2015

According to the announcement, Feb. 2016 issue of Trains magazine will feature rail. Here is my approval.


Rail is one of the subjects of our hobby. But little is introduced in magazines, books, and web: My last memory of the article for rail is that of Colorado Fuel & Iron established by D&RG founder William Jackson Palmer appeared in May 2010 Trains magazine. Things are much the same here in Japan.

Nevertheless, a few Japanese hard-core enthusiasts research vintage rails and present the results in magazines and web[1]. Unfortunately, the results are Japanese only. Thus, I would like to introduce a fragment of their works to let you know this little known field of our hobby.

In the early days of constructing railroad tracks in Japan, contractors imported rails as the quality of the homemade rail was still unreliable at that time. Accordingly, imported rails contributed to the expanding of the Japanese railroad network.

After the end of service life as rails, imported rails were often reused as steel beams to build railroad facilities. Accordingly, we can still find these vintage imported rails, which are regarded as one of the heritage of Japan’s industrial modernization. Thanks to the enthusiasts researching these vintage rails, we can easily find out them. Here are the examples:

In Osaka, Nankai Electric Railway established in 1884 keeps some of these vintage imported rails as facilities’ steel frames. Most of them exist as platform roof supports along branch lines and spun-off trolley lines.

At Shiomibashi terminus, we can find vintage rails made by Carnegie Steel and US Steel.
According to the marking (CARNEGIE STEEL CO LTD ET 96 IIIIIIII NANKAI), the rail used as a catenary pole was produced in August 1896 at Carnegie Steel’s Edgar Thomson Steel Works plant at Braddock, PA for Nankai Electric Railway.
According to the marking (OH TENNESSEE 6040-ASCE-9-1922), the rail used as a platform roof support was produced in September 1922 at US Steel’s Fairfield Works plant at Birmingham, AL. OH means for open hearth, ASCE means for American Society of Civil Engineers and is a 60lb rail.

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carnegie-rail_03.jpg: Shiomibashi, Osaka, Japan Oct. 20, 2015

At Kizugawa depot, we can find bent vintage rails made by Carnegie Steel. According to the marking (CARNEGIE 1910 ET IIIIIIIII), the rail used as a platform roof support was produced in September 1910 at its Edgar Thomson Steel Works plant.

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carnegie-rail_05.jpg: Kizugawa, Osaka, Japan Oct. 20, 2015

At Ebisucho terminus, we can find vintage rails made by Carnegie Steel. According to the marking (CARNEGIE 1897 ET IIIIIIIIIII NANKAI), this rail used as a platform roof support was produced on November 1897 at its Edgar Thomson Steel Works plant for Nankai Electric Railway.

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carnegie-rail_07.jpg: Ebisucho, Osaka, Japan Oct. 20, 2015

It is no strange Edgar Thomson plant produced rails because it was named for the third President of the Pennsylvania Railroad, John Edgar Thomson(1808 - 1874) by Andrew Carnegie(1835 - 1919) when the plant was established in 1875[2].

According to Arashi Michihiro of Old Rails in Japan, besides Carnegie Steel and US Steel, vintage rails produced by Bethlehem Steel, Albany & Rensselaer Iron & Steel, Cambria Steel, Colorado Fuel & Iron, Edgar Thomson Steel, Illinois Steel, Joliet Iron and Steel, Lackawanna Iron & Steel, Lorain Steel, Maryland Steel, Scranton Steel, Troy Steel and Union Steel are found in Japan.


Meanwhile, what has become of the "ET", the Carnegie Steel, Edgar Thomson Plant? As of Sep. 2019, It is still active as United States Steel, Mon Valley Works, Edgar Thomson Plant.
revised, Sep. 19, 2019
revised, Aug. 4, 2020

[1] Old Rails in Japan web page; (Japanese only)
[2] Scanlon, Kevin, (2020) Mill Marks: A Legacy Stamped on Steel, Rivers of Steel;

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edgarthomson_02.jpg: Braddock, PA. Sep. 7, 2019


次号のTrains誌がレールを特集するようなので、協賛というか真似てみた。日本の諸兄にとっては今更な内容だろう。年末で廃止という住吉のクロスを見に行ったついでの画像である。
 
レールはわたしたちの趣味の対象になると思う。にもかかわらず、レールが雑誌などで取り上げられることは少ない。筆者がTrains誌でレールについての記事を最後に見たのは、記憶が正しければ、2010年5月号である。日本のメディアでも似たようなものだろう。しかし日本には、レールに特化したコアな趣味人が少なからず存在する。

レールに特化したといってもその仕方は多岐にわたる。ここではその一例として古レールに特化した趣味をあげる。古レールとは日本における鉄道の黎明期に用いられた輸入レールおよび国産レールをいう。それらは、レールとしての耐用期間を終えた後もプラットホーム上屋の軸組などに転用されるなどして今日に遺る、日本の近代化産業遺産である。それら古レールの所在の全貌が、コアな趣味人の精力的な調査によってほぼ明らかにされている。その成果を頼りに彼らの方法をなぞり半日楽しんできた。

大阪市内で手軽に古レール探訪ができるのは、1884年に設立された南海電鉄の現・元沿線である。
汐見橋駅では1896年CARNEGIE製および1922年US Steel製のレールを見ることができる。木津川駅では1910年CARNEGIE製のレールを見ることができる。恵美須町駅では1897年CARNEGIE製のレールを見ることができる。

筆者は草津駅に遺るというColorado Fuel & Iron製のレールを見てみたいと思った。なぜなら、この工場はD&RGを設立したWilliam Jackson Palmerが興した工場であり、今日もなおレール製造を続けている工場だからだ。


なお、南海のレールを製造したCarnegie SteelのEdgar Thomson工場はどうなったか。今もレールを製造しているかは定かではないが、2019年9月現在もUnited States SteelのEdgar Thomson工場として盛業中である。

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