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Unknown Sierra Blanca, part 1 [Column_Tracksides]

sierra-blanca_01.jpg: Sierra Blanca, TX. Sep. 10, 2015

The first transcontinental railroad was, as you know, completed on May 10, 1869, at Promontory, UT. Then, how many of you know the second? I didn’t know.

The second transcontinental railroad seems rather complicated.
A history says the second transcontinental railroad was completed by Southern Pacific and Texas & Pacific on Dec. 15, 1881 at Sierra Blanca, TX[1]. Another history says Atchison, Topeka & Santa Fe and Southern Pacific met on Mar. 8, the same year at Deming, NM: nine months earlier than Sierra Blanca[2]. It is said that officials from companies even drove a silver spike at both Sierra Blanca and Deming.

Richard Boehle points out that the Deming connection’s little traffic is the cause for the existence of two histories[3]. Fred Frailey tells the ATSF’s completion of own route to the Pacific soon after the completion of Deming connection is the cause of the confusion[4]. Another view of the cause is that SP–T&P connection was the chartered and the SP–ATSF connection was the coincidence. Anyway, Sierra Blanca seems to won the honor of the silver spiked place.

Deming and Sierra Blanca chose a different path after their silver spikes: as of 2010 Census, the population of Deming is 14885, while it of Sierra Blanca is 553. Amtrak Sunset Limited makes a stop at Deming but passes Sierra Blanca.
Rooting for the underdog, I visited Sierra Blanca.

[1] Texas Historical Commission web page;
[2] The Great American Stations web page;
[3] Rails West web page;
[4] Trains magazine web page;


sierra-blanca_06.jpg: Sierra Blanca, TX. Sep. 10, 2015


かつて、2位ではだめかと問うた政治家が日本にいたが、歴史は2番目という存在にどのような判定を下すのだろう。
最初の北米大陸横断鉄道がつながった地点は、みなさんご存じユタ州Promontoryである。1869年5月10日のことだ。では2番目がつながった地点はどこか。筆者は知らなかった。

検索してみると、ただ2番目だからあまり知られていないという訳ではないことが分かった。2番目の栄誉に浴する地点が2カ所あるのだ。テキサス州Sierra Blancaおよびニューメキシコ州Demingである。

前者Sierra Blancaは1881年12月15日、後者Demingはそれに先立つこと9ヶ月、同年3月8日にそれぞれつながっている。日付まではっきりしている。それなのに、なぜ諸説入り乱れることになったのだろう。

諸説ある理由について、ひとつには、後者Deming経由ルートは開通後ほとんど使われなかったから、という説明がある。後者ではSPとATSFがつながったのだが、ATSFにおいてその直後に自前の横断ルートが開通した結果、SPを経由する必要がなくなったらしい。

ひとつには、前者Sierra BlancaにおけるSPおよびT&Pによる開通は予め認可を得たものであったのに対して、後者Demingにおけるそれは「たまたま」だったからだ、という説明もある。いずれの説明も、いまひとつ説得力に欠ける。二者の間に色々な面であまり差がなかったことが、諸説入り乱れることになった原因であるようだ。

開通当時はあまり差がなかった二者だが、こんにちでは大きな差ができている。前者Sierra Blancaが今でも人口500余りの町に留まっているのに対し、後者Demingは人口15000近い都市に発展している。Amtrakの Sunset Limitedも、後者には停車するが前者は通過だ。2番目という栄誉をめぐって、判官贔屓という訳ではないが、劣勢の感を否めないテキサス州Sierra Blancaを訪れてみた。

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