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Unknown Sierra Blanca, part 2 [Column_Tracksides]

sierra-blanca_05.jpg: Sierra Blanca, TX. Sep. 10, 2015

Sierra Blanca founded in 1881 is the county seat of Hudspeth County, Texas. It is named after the Sierra Blanca Mountains located northwest of the town.

It seemed rather obsolete when we visited the town last year.

At the corner of El Paso St. and Archie Ave, which is said to be the only paved roads in town, stand two historical markers erected by the state of Texas. One is of Killing of General J. J. Byrne. Another with a wheel is of America’s Second Transcontinental Railroad[1].

The railroad itself seemed busy at Sierra Blanca. Here, the original former SP–T&P route and the former SP sunset route diverge. When we visited the former depot site at the diverging point, an eastbound was in the hole may be waiting for the oncoming train on the former T&P route: line diverging to the left in the photo above is the Sunset Route completed in 1883.

Depot structure is preserved: it is moved from the original site to the center of town next to the post office on El Paso St, housing a museum[2]. May 1984 Trains magazine shows the photo of the depot standing at the original site. The museum is open only on Wednesday afternoon. SP caboose and a searchlight style signal are also preserved next to the depot. Former Sierra Hotel structure behind the caboose would also be worth a look.

Another railroad related story found at Sierra Blanca is a damn business. According to several web sites, Sierra Blanca was once the nation’s largest dump of sewage sludge generated at New York City[3]. Since 1992, New York City sent 250 tons a day of sludge by COFC flat cars to the spur at the waste site called Mile High Ranch located just west of town. They just sprayed the sludge to the vast land, which caused local health concerns. The dumping lasted until 2001. The spur itself seems still existed according to Google maps.

Accordingly, there is no frill commemorating the second transcontinental railroad completed here: compared with the golden spike site, the silver spike site is somewhat forgotten and desolated. But, for me, nothing is better than not the setup but the genuine railroad.

[1] Texas Historical Commission web page;
[2] Texas Mountain Trail Region web page;
[3] The Center for Land Use Interpretation web page

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sierra-blanca_04.jpg: Sierra Blanca, TX. Sep. 10, 2015


2番目の北米大陸横断鉄道開通地点という栄誉に浴する町のひとつ、テキサス州Sierra Blancaを訪れてみた。

Sierra Blancaの町はいささか廃れていた。中心部の商店や飲食店、モーテルはほとんどやっていない。町で唯二の舗装道路が交わる四つ角に、「アメリカ2番目の大陸横断鉄道」を謳う記念碑がぽつんと建っていた。

郵便局の隣りには元SPの駅舎が移築され博物館になっていた。しかし、開館は水曜日の午後のみだという。軒など朽ちてきていて、週一の開館さえ疑わしいくらいだ。博物館横には、SPのカブースおよびサーチライト型の信号機が置かれている。その背後の廃屋はSierra Hotelという元駅前旅館である。

鉄道そのものは、こんにちも健在である。元駅舎が建っていた地点にある踏切から覗くと、東行きの列車が待避線に停まっていた。いずれ対向列車が来るのだろう。2番目の北米大陸横断鉄道開通当時、上の画像において奥から延びてきたのがSPの線路、手前から延びてきたのがT&Pの線路である。左に分岐するのは、Houstonを経由してNew Orleansに至る、いわゆるSPのSunset Routeである。

ユタ州Promontoryの地は国立公園として整備され、開通時のセレモニーが再現されるなどして、多くのひとを集めている。しかし、テキサス州Sierra Blancaは州が建てた記念碑こそあるものの、このような状態。ニューメキシコ州Demingにいたっては2番目の北米大陸横断鉄道を謳うものは何もないようだ。これが2位ではだめかという問いに対する歴史の判定なのだろう。

Sierra BlancaとDemingの二者がそれでも謳うなら、Promontoryにおける線路は付け替えで廃線になったのに対し、2位の線路はいずれも現役だというところだ。現役最古の北米大陸横断鉄道開通地点というのはどうだろう。

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