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Dharma-san [Column_Photo Archives]

atsf145281_01.jpg: Albuquerque, NM. Sep. 8, 2015

Boxcar without trucks is called Dharma-san among Japanese enthusiasts.

Bodhidharma was a Buddhist monk of the 5th century who referred to as the founder of Zen. It is said that he lost his legs and arms during his nine years of meditation. In Japan, roly-poly Bodhidharma dolls without legs and arms are made since long ago as the talisman of good luck, and are affectionately called Dharma-san[1]. Accordingly, we call boxcar without trucks sitting on the ground Dharma-san.

Once, Class One railroads played a significant role in establishing regional identities with their own regional identities such as routes, names, logos, and schemes. But Class Ones today overwhelm their own regional identities: they go too far to be regional. Also is that the rising of national chains and the uniforming of structures spoiled the regional landscape: a regional identity may be no longer practical. In Japan, such an inflexibly uniformed is referred to as Kintaro-ame, a traditional candy[2].

Because of its characteristics, our Dharma-sans usually don’t go far from their home rails. And that, most of the Dharma-sans still carry old names, logos, and schemes. Accordingly, they still keep the original regional identities. Why should they contribute to reviving the missed regional identities? I think not only old depots and preserved cabooses but Dharma-sans also contribute to the regions’ reviving lost identities.

I also think that Dharma-sans' original schemes from the ’70s or earlier are worth having a look at. From both viewpoints of reviving identities and of our hobby, I think we should record Dharma-sans before their schemes fade away. Accordingly, here I'll represent some Dharma-sans we found during our trip to New Mexico.

[1] photo of typical Dharuma-san;
[2] photo of typical Kintato-ame;




今日、クラス1に分類される鉄道会社の名前から、それがカバーしている地域を類推することは難しい。吸収合併を繰り返した結果だ。しかし、かつて鉄道会社の名前はそれがカバーする地域をよく表していた。すなわち、鉄道会社の名前やロゴマークなどはその沿線地域のアイコンでもあったのだ。

地方・地域における風景は、ナショナル・チェーンの台頭や建設資材・工法の均一化などにより、個性のない均質なものになってしまった。一方、いわゆる「ダルマさん」は、「ダルマさん」故、ホーム・レールすなわち沿線地域から遠く離れてあることは稀である。したがって、古いスキームを未だ纏う「ダルマさん」は、失われた地域のアイデンティティを未だ遺す貴重なものだといえる。

ここでは昨夏、ニューメキシコ州とテキサス州を旅した際に見かけたいわゆる「ダルマさん」を紹介する。この辺りは乾燥地であるからか、古いレタリングがそのまま遺っているダルマさんが多くて楽しい。

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