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ATSF Mountainair Depot [ATSF Photo Archives]

depot_mountainair_01.jpg
depot_mountainair_02.jpg: Mountainair, NM. Sep. 9, 2015

This former Atchison, Topeka & Santa Fe Railway depot is found at the eastern end of W Main St, Mountainair, NM.

Mountainair, founded in 1903, is a town in Torrance County, New Mexico with a population of 1022 according to the 1970 Census, 928 according to the 2010 Census. It was named for the cool fresh breezes from the Manzano and Los Pinos Mountains rise to the west of town. The town was once “The Pinto Bean Capital of the World”, generating 750 train carloads of beans a year[1]. P&M Plastics factory structure painted in red you can see in the photo below is the former pinto bean elevator.

According to Marci L. Riskin, the two-story Spanish Mission style depot covered in stucco with red tile roof was built in 1908[2]. Chicago architect Myron H. Church designed the structure made of concrete under the supervision of ATSF chief engineer[3].

While the freight room, Office, and waiting room occupied the first floor, the apartment for the agent consisted of two bedrooms, a kitchen, and the living room occupied the second floor[3].

Fence with razor wire surrounding the depot seems the defense against cargo thefts frequently occurred in this section last several years[4]. Thieves "hit stopped trains, cut locks to grab goods on moving trains, and slash air hoses to force emergency stops at chosen locations", Trains news wire writes[5].
revised, Oct. 25, 2017

[1] Mountainair Chamber of Commerce web site;
[2] The book The Train Stops Here preview page;
[3] Bohi, Charles W., (1987) "Stations on the Santa Fe Belen Cutoff" Feb. 1987 Prototype Modeler;
[4] Aug. 20, 2015 KRQE News;
[5] Mar. 15, 2016 Trains News Wire web page;

depot_mountainair_03.jpg: Mountainair, NM. Sep. 9, 2015
depot_mountainair_1910.jpg: postcard maybe printed in the 10's


Mountainairはニューメキシコ州にある人口900人余りの町である。BelenからATSFのTransconルートを東にAbo Canyonを登り詰めた地点に位置する。町はかつてウズラ豆の一大集積地であった。駅前に遺るサイロはその名残である。引き込み線は遺っているが、本線とは最近切れてしまった。

1908年建築の駅舎が鉄条網で厳重に囲われているのは、この辺りで頻発した車上荒らしを防ぐためであるようだ。犯人たちは停車中の列車に乗り込み、コンテナをこじ開け金目のものを盗んでから、任意の場所でブレーキ管ホースを切って列車を止め逃走するという。が、多量のコンテナの中からどうやって金目のものが入っているコンテナを識別するのだろう。

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