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Some Southwestern Shorties – South Orient Railroad/Texas Pacifico Transportation Ltd, part 1 [Misc. RR Photo Archives]

so_01.jpg
so_05.jpg: Alpine, TX. Sep. 11, 2015

We happened to see several short lines during our vacation in Texas. Here is the one:

Texas Pacifico Transportation Ltd (reporting mark; TXPF), a railroad operating company headquartered in San Angelo, TX was established in 2001. But the line connecting Wichita, KA, and Alpine, TX was originally constructed by Kansas City, Mexico and Orient Railway established in 1900. ATSF acquired KCM&O in 1928. In 1992, South Orient Railroad (reporting mark SO) established that year, took over the portion of the line from San Angelo to Presidio, TX.
Coinciding with the Texas Department of Transportation’s purchase of the portion in 2001, TXPF. began its operation[1].

As words Orient and Pacifico included in companies’ names, the line connected Ferromex at Presidio/Ojinaga, reaching the Pacific Ocean via Ferrocarril Chihuahua al Pacifico. Unfortunately, however the Presidio/Ojinaga International Rail Bridge at the border burnt down in 2008 and the traffic ceased ever since[2].

Photo above shows the depot at Alpine, maybe built in 1900 when the line was constructed[3]. ATSF assigned full-time agent until 1978, according to Rails West[4]. It still retains hand-written S.O.R.R. marking on the sign.

The photo below shows the main south of Fort Stockton. Depot at Fort Stockton now houses the Chamber of Commerce and has two ATSF cabooses[5].

Former ATSF depot at Ballinger now houses the City Hall. Depot at San Angelo houses the Railway Museum. Former depots at Big Lake, Texon and Mc Camey also survive. Barnhart, Plata, and Presidio still have a water tank.

[1] TxDOT web page;
[2] TxDOT web page;
[3] Texas Historical Commission web page;
[4] Smith, B., (2017) Inspiration for a Limpia Canyon Northern Customer, Rails West;
[5] photos of ATSF cabooses at Fort Stockton;
* photo of ATSF Alpine depot maybe taken in the 70’s;

: route map
so_04.jpg: Fort Stockton, TX. Sep. 11, 2015
chp_2002.JPG: somewhere along Ferrocarril Chihuahua al Pacifico. Sep. 2002.


合併に次ぐ合併で、北米における鉄道のバラエティは随分失われてしまった。と同時に、われわれの鉄道への興味も薄らいできているように思う。が、注意深く観察すれば、歴史ある個性的な小鉄道がまだ数多く存続していることに気付く。希少性がこの趣味における原動力のひとつであるなら、このような鉄道こそわれわれの趣味を担っていくのではないか。ここでは、旅の途中で見かけた、そんな小鉄道をいくつか紹介する。

今回取り上げる鉄道は、カンザス州から国境を越えて太平洋そして東洋をつなぐという壮大な構想の下、1900年に着工された路線である。観光列車で有名なチワワ太平洋鉄道(Ferrocarril Chihuahua al Pacifico)もその構想の一部を担っていた。1928年以来ATSFの一路線であった当線を1992年に引き継いだのがSouth Orient Railroad、それを2001年に継いだのがメキシコのTexas Pacifico Transportation Ltdである。現在の主な取り扱い貨物は石油・ガス掘削用の砂で、当初の構想にあった国際貨物などない。国境の橋が焼け落ちて以来末端部分は運休状態であるが、2017年末までに橋を再建する予定。北米自由貿易協定などで風向きが変わってきたのだろうか。

沿線に遺るストラクチャーは主にATSF時代のもの。San Angeloの駅舎には鉄道博物館が入っている。Fort Stocktonの駅舎には町の商工会が入居するが、側線にはATSFのカブースが2両保存されている。Alpineの駅舎はいささか荒廃しているが、妻面に手書きのS.O.R.R.のロゴが遺る。

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