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Some Southwestern Shorties – Duval Corporation [Misc. RR Photo Archives]

drgw116_02.jpg: Carlsbad, NM. Sep. 12, 2015

Duval Corporation was a mining company established in 1926 as Duval Texas Sulphur Co. It became Duval Sulphur & Potash Co. in 1950, and Duval Corporation in 1963. It merged into Pennzoil in 1985. Duval used several locomotives for switching at its mines located in Rustler Springs, Texas and Sahuarita, Arizona.

Phillips Mine at Rustler Springs, TX was served by 25-mile ATSF/later BNSF spur constructed in 1969[1]. It shipped 66 to 100 cars a day of liquid sulphur to Galveston, TX[2]. The operation continued till 2002[3].

Sierrita Mine, operated by Freeport-McMoRan Inc. today, at Sahuarita, AZ is served by 10-mile UP/former SP spur since 1968[4, 5]. 2006 photo of the successor to the Alco S-2 at the Mine, painted in Phelps Dodge Industrial Railroad scheme, is found on web[6].




These two Alco S-2 switchers preserved today at Permian Basin Regional Training Center in Carlsbad, NM came from the both Duval mines at Rustler Springs, TX and Sahuarita, AZ. Assorted with the #1 is BN XP #244328 and BNSF XL #714764.

drgw116_01.jpg: Duval Corporation #1

Duval Corporation S-2 #1 painted white was first built in 1944 as DRGW #116. It later became Colorado & Wyoming Railway #1104 and finally became Duval Corporation #1 at Rustler Springs, TX in 1973[7].

drgw116_03.jpg: Duval Corporation #2

Duval Corporation S-2 #2 painted black with white stripe was first built in 1950 as Illinois Terminal Railroad #711. It was later renumbered to #1012 and finally became Duval Corporation #2 at Sahuarita, AZ[8].

All photos taken on Sep. 12, 2015.
revised, Oct. 25 2017

[1] Rails West web page;
[2] Miller, Jay (1977) "Santa Fe's Duval Unit Sulphur Train", Aug 1977 Prototype Modeler;
[3] David F. Myrick, New Mexico’s Railroads, page 48 at books.google site;
[4] July 1, 1968 Tucson Daily Citizen;
[5] State of Arizona 2007 Railroad Inventory and Assessment, page 31;
[6] Arizona Railroad Museum Photo Collection;
[7] Strapac, Joseph A., (1983) Rio Grande Diesels A Pictorial History - Vol. 1, Shade Tree Books
[8] Trainorders.com web page;
* 1964 photo of DRGW #114 found at Railroad Picture Archives site;
* 1965 photo of ITC #710 found at Railroad Picture Archives site;
* photo of Duval Sulphur & Potash Co. hopper car SHPX #25508;
* 2000 photo of molten sulphur tank car DVLX #4175 by Patrick Harris;
* 2014 photo of tank car DVLX #2068 by Ken Ziegenbein;

drgw116_05.jpg: Duval Corporation #2


合併に次ぐ合併で、北米における鉄道のバラエティは随分失われてしまった。と同時に、われわれの鉄道への興味も薄らいできているように思う。が、注意深く観察すれば、歴史ある個性的な小鉄道がまだ数多く存続していることに気付く。希少性がこの趣味における原動力のひとつであるなら、このような鉄道こそわれわれの趣味を担っていくのではないか。

といえども、産業鉄道の類については、洋の東西を問わず撮影することが難しい。結果として、インターネット上でも情報が乏しい。ここに示した機関車は元D&RGWの機関車だというので立ち寄り撮影したものだが、来歴など調べるのに苦労した。

Duval Corporationは1926年にTexas Sulphur Co.として設立された鉱業会社である。1985年にPennzoilという会社に吸収合併されている。テキサス州Rustler Springsにあった鉱山では硫黄、アリゾナ州Sahuaritaにある鉱山では銅鉱石を採掘していた。

Rustler Springsの鉱山には、先に Southwestern RRとして紹介した旧ATSFのCarlsbad Subから分岐する支線が延び、ここに示す白い1号機が入換に充当されていた。当時からこのスキームであったかどうかは不明。この1号機は1944年製の元DRGW #116である。

Sahuaritaの鉱山には元SPのNogales Subから分岐する支線が延び、ここに示す黒い2号機が入換に充当されていた。この2号機は1944年製の元Illinois Terminal #711である。保存に際し運転席機器などは撤去されているようだ。

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