SSブログ

An Expression Derived From Cisco − “Thelma & Louise”, Part 2 [Column_Cisco Township]

thelma-and-louise_01.jpg: a scene at youtube

Another scene is not found in the final shooting script; Louise and Thelma stop for a rest at a deserted town. There, Louise encounters an old man with the white beard and a hat in front of a shack next to the old gas service station/beauty salon, while Thelma pisses at the outhouse across the railroad track. The scene is said to be the idea of Susan Sarandon[1].

Here, a deserted town is Cisco, old gas service station is the Capansky’s by then out of business, outhouse is the former Rio Grande Telephone booth, and the railroad track is the former Rio Grande, by then Southern Pacific.

I think the two scenes have something in common regarding the treatment of Cisco. In both scenes, Cisco is modified. Capansky’s got cosmetic restoration; out of business cafe changed to beauty salon, gas pump moved to another side and faucet added. Fake laundry was hung out between by then vacant Capansky’s and the Tie House. Cars trampled on private properties. So to say, the movie crews made good use of Cisco. In other words, the identity of Cisco is ignored; we cannot recognize the authentic town or the residents of Cisco.

Ridley Scott hired the locals to add a character in his film[2, 3]. The old man appears in the scene above was a Cisco resident Ernest "Ernie" Vonderhoff (1899 – 1995) who was still keeping claims for two already closed mines in Colorado at that time[4, 5, 6]. He won the "Best Delivered Lines" award from the Moab Film Commission by his silent performance with Susan Sarandon[7].
revised, Jan. 14, 2020

[1] Thelma & Louise Trivia web page;
[2] Weller, Sheila (2011) The Ride of a Lifetime, Mar. 2011, Vanity Fair;
[3] Aug. 2, 1990 Times Independent;
[4] D’arc, James V. (2010) When Hollywood Come to Town, Gibbs Smith;
[5] Jun. 13, 1995 Grand Junction Daily Sentinel
[6] The Diggings site;
[7] Dec. 24, 1991 Times Independent;


ふたつのシーンに共通するのは、ロケ地であるシスコの町に対する撮影者の態度・姿勢である。どちらのシーンでもシスコの町は改変され撮られている。例えば、前述のシーンに登場する建物はCapansky氏のガソリンスタンドだが、窓にはBeauty Salonと書かれ、ガソリンポンプの位置は移動されている。同場面に登場する水栓も小道具である。カー・チェイスのシーンにおいて、自動車は道路を外れCapansky氏らの私有地を暴走している。

映画クルーはシスコの町に対する配慮を欠いている、と思う。なぜなら、画面の中に、制作者の町や住民に対する敬意が感じられないからである。扱いが荒っぽくていささか不快だ。この映画のラスト・シーンは、Dead Horse Point State Parkに隣接する、BLMが管理する原野で撮影されたが、クルーはそこでも原野に轍を遺したまま撤収し、地元から抗議の声が上がったようだ。

前述のシーンに登場する老人は、ロケ当時シスコに住んでいたというErnest Vonderhoff (1899 – 1995)というひとである。コロラド州にあった鉱山の採掘権をもつ住人であったようだ。監督であるリドリー・スコットは、この映画において、通りすがりの素人をよくエキストラとして採用したらしい。

コメント(0) 

コメント 0

コメントを書く

お名前:[必須]
URL:
コメント:
画像認証:
下の画像に表示されている文字を入力してください。

※ブログオーナーが承認したコメントのみ表示されます。