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Flying, 09 – Painted Logos and Printed Logos [Column_Letters & Figures]

flying-logo_02.jpg: 1939 logo on D&RGW XM #63773, built Jun. 1963

Have you ever noticed that there are two kinds of flying logos? The one is widely painted on equipment and facilities, and the other is used in printed materials like company papers or newspaper advertisements. The photo above shows the flying logo painted on a boxcar, and below shows the flying logo printed on the cover of the company telephone directory, both appeared new in 1963.

As you can see, the major differences between the two are:
1) The proportion (width and height) of the entire logo,
2) The end of the stroke of the letters "r" and "e".

Compared with the painted logo, letters used in the printed logo are condensed, and also is the space between "Rio" and "Grande". These make the proportion of the entire printed logo rather short.

The end of the stroke of the letter "r" in the printed flying logo is shortened, cutting the end parallel to the tilted vertical baseline. The end of the stroke of the letter "e" in the printed flying logo is also shortened; making the letter looks somewhat like Pac-Man.

The original flying Rio Grande logo appeared in the headrest covers of the Exposition Flyer coaches in June 1939 was the painted flying logo. The printed flying logo appeared about four months after the painted logo. My guess is that the designer at the Advertising & Publicity office spent that time on arranging the original logo.

The sizes of printed logos are, as a matter of course, considerably tiny compared to painted logos when they are provided. For better visibility and/or appeal, the designer might well think of using larger type. But the space in the given print layout might be limited. Then, the designer might well condense the letters and shorten the ends of the stroke without spoiling the original image. Shortening the end of the stroke would also prevent the spaces from filling up.

Both the painted and printed flying logos survive to this day: Union Pacific SD70ACe #1989, the Heritage Unit unveiled in 2006, had large painted logo on side and small printed logo on nose[1]. But the logo on side was repainted with large printed logo in 2017[2]. San Louis & Rio Grande locomotives have printed logo inspired large logos on side[3].

[1] 2006 photo of UP #1989 at DRGW.NET site;
[2] 2017 photo of UP #1989 at Railroad Picture Archives site;
[3] 2009 photo of SLRG #8527 at Railroad Picture Archives site;

teldirectory_1.jpg: 1939 logo on System Telephone Directory printed May 1963


flyingロゴと称せられる、1939年に導入された「Rio Grande」のロゴには2種類ある。ひとつは、機関車や貨車などに塗料を用い施されたロゴ、ひとつは文書や広告など印刷されたロゴである。ここでは前者を塗装ロゴ、後者を印刷ロゴと呼ぶ。上の画像は1963年に貨車に施された塗装ロゴ、下の画像は同年に印刷された電話帳表紙にあしらわれた印刷ロゴを示す。

塗装ロゴおよび印刷ロゴは一見似ている。しかし、よく見ると二者の間では、ロゴ全体の縦横比や文字幅・スペース、「r」や「e」の末端形状が異なることが分かる。

塗装ロゴに比べれば、印刷ロゴはその実寸は極めて小さい。機関車の炭水車のそれが全長数メートルに及ぶのに対し、新聞広告のそれなどほんの数センチである。両者を同じデザインを用い展開したとき、新聞広告では文字のサイズが小さく、視認性および訴求力に不満が残ることは想像に難くない。

全長・文字数を保ったまま文字のサイズを大きくするには、文字間のスペース・文字の幅を狭めるしかない。その過程で「r」の末端は切り側められたのだろう。「e」末端の間隙を拡げる処理は、活版印刷の工程で潰れ「θ」になってしまうことを防ぐためと理解できる。

媒体の大小による異なるロゴの使い分けは、flyingロゴおよび「Main Line Thru the Rockies」を組み合わせた1948年制定のトレード・マークの展開においても見られる。すなわちカブースなど比較的大きなものには塗装ロゴ、時刻表など小さなものには印刷ロゴを各々組み込んだトレード・マークが採用されている。

塗装ロゴは素人の考案によるデザインとされる。それを、玄人であるAdvertising & Publicityの担当者が、印刷に適したデザインに修正を施したのが印刷ロゴだろう。それに要した期間こそ、塗装ロゴおよび印刷ロゴ導入時期の差である、1939年初夏から秋のおよそ四ヶ月間だと推測される。

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