SSブログ

An Expression Derived From Cisco − “Vanishing Point”, Part 2 [Column_Cisco Township]

vanishing-point_06.jpg

Fakes, dummies, and frauds are the usual practices in our model railroading and are also in movie filming. Without these, we cannot reach our goal. In this movie, we can find another method: reflection.

Reflection is a set of the wave with equal angle: incident and reflected. The well-known effect caused by reflection is an inversion.

As I wrote previously, Cisco scenes are the virtual images. But the virtual images in this movie are the inverted actual images: westbound is actually eastbound and 10:04 A.M. is actually early in the evening. Therefore, Cisco scenes may be considered to be using the method of reflection.

Here is supporting evidence. Throughout the Cisco scenes, the words are few. We can still see the image even if it is inverted, but can’t get the inverted words. Thus, the words are removed from the Cisco scenes.

Here is another supporting evidence. There is no indoor cut throughout the Cisco scenes. Considering the method of reflection, wave incident upon Cisco should not originate at inside, but fall on from the outside.

Window glass reflections obstruct showing indoor views of Cisco Mercantile or Ethel’s Cafe as if Cisco is the sacred place: so to say, actual Cisco is sealed behind the reflections. The ray of light from the gap between the blades of bulldozers in the ending scene is actually the reflection of the sunlight caused by the reflector board set behind the blades: it must be the most sacred reflection in the movie.

vanishing-point_05.jpg
 
 
フェイクやダミー、偽物の使用は鉄道模型趣味における常套手段だろう。映画撮影も同等であるようだ。これらなしで完成にたどり着くことはむずかしい。この映画では、そんな方法のひとつである反射が用いられている。

反射とは、一般的には某かの波がある面で跳ね返る様をいう。反射による作用でよく知られているのは鏡像だろう。先に記したように、この映画におけるシスコのシーンは虚像である。実際には東に向かっている車は画面では西に向かっており、実際には夕刻の風景は画面では朝とクレジットされるのだ。このように、この映画におけるシスコのシーンは実像を反射させた鏡像だといえる。

だから、この映画におけるシスコのシーンには台詞がない。図像は反転させても認知できるが、逆回しの言葉は理解し難いからだ。シスコのシーンに室内がないのも説明できる。シスコを反射させるにあたって、投射線はシスコの外、すなわち屋外から投射されなければならないからである。

映画の中で、Cisco MercantileやEthel’s Cafeの中はガラスの反射でほとんど見えない。封印されたかのようだ。ラスト・シーンでブルドーザーの間から射し込む神々しい光もまた、実際にはレフ板に当たった夕陽である。このように、実像が反射の多用によって隠蔽されているからこそ、わたしたちはその実像に惹かれるのだろう。

コメント(0) 

コメント 0

コメントを書く

お名前:[必須]
URL:
コメント:
画像認証:
下の画像に表示されている文字を入力してください。

※ブログオーナーが承認したコメントのみ表示されます。