SSブログ

Cisco, Cisco, Cisco, part 1 – Cisco Stations [Column_Cisco Township]

cisco,il_depot_03.jpg: Cisco, IL. Sep. 11, 2019

I’m trying to build the N scale replica of the town of Cisco, Utah circa 1970. Accordingly, it’s my routine to search Cisco on the web, but it goes wrong most of the times bothered by “San Francisco” or “Cisco Systems”. Sometimes, “Cisco, Texas” gets in my way. Thus, I was wondering how many “Cisco”s are there in the United States. My recent research during these Stay Home days revealed some of them. Here, let me introduce these places named Cisco as a sideshow for my Town of Cisco posts.


The origin of Cisco as the name of the place is said to be a French Canadian borrowing from Ojibwa for a kind of whitefish of an oily nature, or a boy's name of Spanish meaning Frenchman or free man, and or the cognomen of Francisco.

The Denver & Rio Grande Railway Cisco station, as well as the original community of Cisco, Utah was established in 1883. Here, station means a place on a railroad line where trains regularly stop, while depot means a structure at the station built for agent, passenger, and freight.
The July 1883 Travelers’ Official Railway Guide for the United States and Canada lists four railway stations named Cisco besides new-born Cisco, Utah on D&RG. Those were;

Cisco, CA on Central Pacific Railroad, est. 1865,
Cisco, IL on Wabash, St. Louis & Pacific Railway, est. 1874,
Cisco, OH on Toledo, Cincinnati & St. Louis Railroad, est. 1877, and
Cisco, TX on Houston & Texas Central Railway and Texas & Pacific Railway est. 1881[1].

The following four Cisco stations appear in the Guides issued afterward;

Cisco, NC on Suffolk & Carolina Railway, est. 1891,
Cisco, AK on St. Louis & North Arkansas Railroad, est. 1901,
Cisco, MN on Minneapolis, St. Paul & Sault Ste. Marie Railroad, est. 1903, and
Cisco, GA on Louisville & Nashville Railroad, est. 1905.

Accordingly, we now know that there were nine railroad stations named Cisco in the United States. USGS topological maps, aerial photos, and newspaper archives may suggest to us the heyday of each station/community of Cisco. Each of those will be represented in the following posts.

The photos show the depot at Cisco, IL built more than a hundred years ago: the only surviving Cisco depot to this day.

[1] Allen, W. F., (1883) Travelers’ Official Railway Guide for the United States and Canada, National Railway Publication Company;

cisco,il_depot_02.jpg: Cisco, IL. Sep. 11, 2019


筆者がNスケールで復元しようとしているユタ州Ciscoについて調べようとインターネット検索すると、余計なページばかりよく引っ掛かる。最も邪魔なのはSan Francisco、次いで邪魔なのはCisco Systemsに関連するページである。テキサス州にあるCiscoという町に関連するページも結構邪魔だ。一方、お目当てのユタ州Ciscoの町に関連するページなどほとんどない。一体何件の邪魔な「Cisco」がアメリカにあるのか。

ユタ州Ciscoの駅が開業した1883年の全国旅客時刻表(Travelers’ Official Railway Guide)を検索してみると、ユタ州のCisco駅以外に件のテキサス州にある一駅を含め4ヶ所のCisco駅があることが分かった。翌年以降に開業したCisco駅が更に4ヵ所ある。

アメリカにおける全9ヵ所のCisco駅は、開業年でいうと1865年から1905年の間。アメリカ年表でいうと南北戦争・奴隷解放宣言からフロンティア消滅・パナマ永久租借の間、すなわち西部開拓時代から帝国主義時代にかけての開業である。そこで、全国のCisco駅がどんなところだったのか、ユタ州Ciscoに関連する記事の付けたりに調べてみた。

実は結果より調査過程の方が面白かった。手掛かりはウェブ上にある古い時刻表。それらで知った大凡の所在地を頼りに古い地形図を当たる。USGSのウェブページでも古い地名などを検索できる。今は野に還っているようなところでも、USGSのウェブページで古い航空写真を探せば往時の様子がわかる。古い新聞記事も参考になる。

以降、その調査結果を記す記事が続く。つまらないということであれば、それは過程の面白さをうまく表現できていない筆者の力不足が故である。

画像は、かつてアメリカに全9ヵ所あったはずのシスコ駅・駅舎の内、今日唯一遺る駅舎。博物館にするという動きもあったようだが、進捗は分からない。

コメント(0) 

コメント 0

コメントを書く

お名前:[必須]
URL:
コメント:
画像認証:
下の画像に表示されている文字を入力してください。

※ブログオーナーが承認したコメントのみ表示されます。