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Swiss Findings − 01, Dual [Column_Tracksides]

I’ve little knowledge about the railways of Switzerland and Europe. However, fortunately, I enjoyed our summer vacation there finding interesting objects. Let me introduce what I found.


Dual gauge tracks would be familiar to enthusiasts in the United States. Switzerland has a vast network of narrow gauge tracks and also has several dual gauge sections. What I found is a kind of dual, but not in the familiar situation.

Found at Vevey is a little modified crossing of standard and meter gauge tracks. It could happen anywhere, but may not be so occasionally. We don’t have such a N or HO gauge crossing, too.

mvr_track_01.jpg: Jul. 8, 2023. Vevey, Switzerland

Found at Zweisimmen is the gauge conversion section for the bland new GoldenPass Express (GPX) equipment[1]. GPX offers the run-through service between standard-gauged BLS Interlaken station and meter-gauged MOB Montreux station.

While rolling through this section with passengers keep riding on it, the wheel slides from standard gauge to meter gauge. You can see what’s going on on the monitor in the car.

Riding heights are also adjusted to each line’s platforms. It provides a very quiet and smooth ride for all this curvy alignment of MOB maybe because there is no axle. Locomotives are changed.

[1] Facts and figures about GoldenPass Express, MOB Press Office;

mob_track_01.jpg: Jul. 7, 2023. Zweisimmen, Switzerland
mob_gpx_02.jpg: Jul. 7, 2023. Switzerland

Found at Bern is not the dual gauge, but the dual catenary. The catenary on the right feeds the tram, and the other two catenaries on the left feed the trolley bus. They both use DC 600V.

Dual catenaries also feed the Gornergrat Railway (GGB) EMUs. Catenary-less Transports Montreux Vevey Riviera (MVR) cable car refurbished in 2009 is charged at the terminal.

bern_tram_01.jpg: Jul. 6, 2023. Bern, Switzerland
ggb3052_01.jpg: Jul. 9, 2023. Zermatt, Switzerland
mvr_funi_01.jpg: Jul. 8, 2023. Vevey, Switzerland


2023年7月にスイスに行ってきた。筆者はヨーロッパの鉄道について詳しくないが、それなりに面白いと思うものがあったので、ここで紹介する。


【Vevey】スイスの山岳鉄道には狭軌のものが多い。トラムにも狭軌のものが多くある。したがって標準軌との三線軌道も少しだがある。ここで紹介するのは三線軌道とは異なる狭軌・標準軌の交わりである。レンズの歪みで分かりにくいが、メーター・ゲージのMVR線と標準軌の貨物引き込み線が駅前で交差している。こんな交差線路は模型でも売ってないはず。

【Zweisimmen】2023年に定期運行が始まったGoldenPass Express (GPX)という観光列車は標準軌のBLS線とメーター・ゲージのMOB線を通しで走破する。途中のZweisimmen駅構内に設けた四線軌道とでもいうべき区間を乗客ごと通過する間に、軌間だけでなく車高も各線のプラットホームに合うよう改められる。映像で見るとトランスフォーマーを見ているようだ。車軸がないからか、急カーブもゴリゴリ静かに進む。さすがに機関車は付け替える。

【Bern】世界遺産に登録された旧市街にある門をくぐるトラムの頭上を見ると、三線よろしく架線が計3本ある。左の2本はトロリーバスの架線だ。どちらも直流600Vを使用するそうで、吊架金物など全く同じ。日本でもケーブルカーなどで見かける三相交流の2本架線はスイスでも用いられている。が、最近は架線を廃し、両端の駅で充電する電池式のケーブルカーが増えている。

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