SSブログ

An Expression Derived From Cisco − “Thelma & Louise”, Part 1 [Column_Cisco Township]

Our model and/or layout are pieces of work driven by the phantasm. But the phantasm and the actuality don’t coincide with each other: there is a difference between the two. I think the vitals of our hobby is hidden between the two.

Town of Cisco attracts many to this day in spite of/because of its desolation. The desolation may cause phantasms in callers’ minds. Creators who visited Cisco through the ages produced pieces of work driven by their phantasms. Then, in turn, the pieces of works draw another caller (like me) to Cisco.

But, as always, the phantasm and the actuality aren’t the same here at Cisco. Here, I analyze how the creators remixed actual Cisco to produce their piece of works, to extract the vitals of their creation.


thelma-and-louise-poster.jpg: Thelma & Louise poster

Thelma & Louise (1991)
directed by Ridley Scott
written by Callie Khouri
director of photography, Adrian Biddle

Thelma & Louise is a road movie following the track of the two from Arkansas through Oklahoma and Colorado to Arizona. But the movie was filmed at several spots around Los Angeles, Bakersfield and Moab, Utah; two scenes were filmed at Cisco in August 1990[1].


A scene is found in the final shooting script by Callie Khouri dated June 5, 1990;
Louise and Thelma blow through a stand of buildings left from when the train went through here. There are two parallel streets on either side of the one they're on and, as they pass by buildings, they can see police cars ROARING down these parallel streets trying to "head them off at the pass." Louise FLOORS it and her car screams ahead[2].

Here, a stand of buildings is of Cisco. Unfortunately, however, they blow through not parallel streets but private properties of Capansky, Vigil, and others; the post office is barely seen behind the dust.

[1] Weller, Sheila (2011) The Ride of a Lifetime, Mar. 2011, Vanity Fair;
[2] Khouri, Callie (1990) “Thelma & Louise” Final Shooting Script;

thelma-and-louise_02.jpg


わたしたちのつくる模型やレイアウトには幻像に駆られたものが多い。ここで幻像とは過去像といってもいいかもしれない。筆者の、今やゴーストタウンと化しているシスコの町のストラクチャーなどその最たるものだ。幻像だから実際とは一致しない。わたしたちの趣味における核心はこの幻像と実際の狭間にこそ隠されている、と筆者は考えている。

シスコの町はゴーストタウンと化しているにもかかわらず/化しているからこそ、多くのひとを集めてきた。その寂寥感が訪問者に幻像をもたらすのだろう。ここを訪れたクリエーターの多くが、その幻像に駆られ作品を遺してきた。その作品が、また、わたしのような人々をシスコに呼ぶのだ。

しかし、冒頭で述べたように、ここシスコでも幻像と実際とは一致しない。クリエーターのシスコにインスパイアされた作品における幻像と実際の差を分析することにより、彼らによる創造の核心について探ってみたい。


テルマ & ルイーズ(1991)
監督:リドリー・スコット
撮影:エイドリアン・ビドル
脚本:カーリー・クーリ

「テルマ&ルイーズ」は、二人の女性のアーカンソー州からアリゾナ州に至る行程を追うロード・ムービーである。ロケは、カリフォルニア州ロス・アンジェルス近郊およびユタ州モアブ近郊において1990年夏に行われた。シスコの町はふたつのシーンに登場する。

ひとつは台本にあるシーンである。いわゆるカー・チェイスのシーンで、町中を自動車が土埃を巻き上げ駆け抜ける。

もうひとつは台本にはないシーンである。車のふたりが寂れた町のガソリンスタンドに寄り休憩をとるシーンだ。テルマが用を足している間に、ルイーズが、そこに佇む老人が被っていた帽子を、身につけていた時計やアクセサリーと交換するというシーンである。

コメント(0) 

コメント 0

コメントを書く

お名前:[必須]
URL:
コメント:
画像認証:
下の画像に表示されている文字を入力してください。

※ブログオーナーが承認したコメントのみ表示されます。