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Two-Lane Blacktop, Part 5 – Symmetry on the US Highway 6 [Column_Tracksides]

syracuse,in_01.jpg: Syracuse, IN. Sep. 5, 2019
corruna,in_01.jpg: Corunna, IN. Sep. 5, 2019

The word “symmetry” is a useful word to put the structure shortly. The two are tightly tied up just as they are regarded as symmetrical, even if there is little relation between them. To show how the word “symmetry” works (or not), let me introduce a pair of Eastern and Western railroad-towns along the old US Highway 6 ran through Cisco, Utah, with the Mississippi River as the axis of symmetry.


The US Highway 6 extends “from nowhere to nowhere” through Illinois, Indiana, and Ohio. The only large city it reaches in this part of US Hwy 6 is the city of Cleveland, OH.

US Hwy 6 somewhat parallels the former New York Central Water Level Route. Two miles north of the US Hwy 6 at the westernmost part within Ohio on the Water Level Route lies the city of Bryan. It was once the western terminus of the interurban Toledo &Indiana Railway to Toledo. The modest depot hosts Amtrak Lake Shore Limited operating dairy between New York/Boston and Chicago.

Several Norfolk Southern geeps rested at sidings when we visited the depot in the late afternoon; there seem some local/switching assignments as far as Archbold, OH to the east and Millersburg, IN to the west. The Spangler Candy Company opposite the depot was once served by the railroad. The jewel for me was the high short hood GP38-2 NS #5209 with the “F” markings on the long hood end, and the bleached 40’ van trailer Conrail #CRZ202334.

Hereupon, let me reintroduce Grand Junction, Colorado as the western equivalent of the symmetry. The city of Grand Junction is located on US Hwy 6 at the westernmost part within Colorado on the Rio Grande main thru the Rockies. It was once the eastern terminus of the interurban Grand Junction & Grand River Valley Railway to Fruita. The depot sees Amtrak California Zephyr, several local trains, and some switching. The local out of Grand Junction once served Russell Stover Candy Company plant opened in 1973 at Montrose, CO: Russell Stover is the third-largest American chocolate manufacturer after Hershey and Mars.

bryan_01.jpg
bryan_02.jpg: Bryan, OH. Sep. 5, 2019


Well, the symmetry maybe not so strong compared with the previous ones: remember the US Hwy 6 is called “runs uncertainly from nowhere to nowhere”.

One of the few highlights of the US Hwy 6 maybe is the several blocks in Joliet, IL between McDonough St and Jefferson St where it shares the Chicago St with the famous Historic US Highway 66. However, unfortunately, it is obvious only in no-furyl road sign on the side of the street. Onetime, it also shared the Figueroa St near downtown Los Angeles, CA with US Hwy 66.
revised, Feb. 8, 2021
revised, Jun. 18, 2021

joliet,il_01.jpg: Joliet, IL. Sep. 12, 2019
la_01.jpg: Sunset Blvd and Figueroa St, LA. 1952. City of LA Archives

 
対称性という用語は二者の関係を表現するのにとても便利な言葉である。大した関係でなくても、対称だと言った途端、何かすごく深い関係にあるように聞こえるから面白い。そこでユタ州シスコをかつて通っていた国道6号線沿道にある鉄道と関係の深い町々を、ミシシッピ川を対称軸に、東西の対で紹介してみる。

イリノイ、インディアナ、オハイオの各州において国道6号線は「どこからともなく、何処かへ続く道」という呼称の通り、シカゴなどの大都市を迂回しながら、とうもろこし畑の中をうねうねと続いている。それにほぼ平行していたのがNYCの幹線であるウォーター・レベル・ルートで、その沿線におけるオハイオ州最西部にBryanという町があり、現在もAmtrakのLake Shore Limitedが停車する。かつてはToledo & Indiana Railwayという電車の終点でもあった。駅のそばにはSpangler Candy Companyという大きな菓子工場があり、かつては貨車も出入りしていたようだ。

Amtrakの駅の向かいにはNSの詰め所があり、側線への入れ換えやローカル貨物列車を担当しているようだった。訪れた夕刻にはもう人気はなかったが、側線にGPクラスの機関車が数両駐めてあった。筆者にとってご褒美は、ここに配置されているSOU由来の“Long Hood Forward, High Short Hood” GP38-2。長い方のフード端に装備されたベルとホーンが嬉しいところ。古いConrailのトレーラーも脇にある。

国道6号線における対称性としてBryanに対し挙げるのはコロラド州のGrand Junctionである。こちらも州の最西部にあり、Amtrakの列車が停車し、入れ換えやローカル貨物列車も見ることができる。かつてはinterurbanが走り、南のMontroseにあるRussell Stover Candy Companyという大きな菓子工場に貨車が出入りしていた。

とはいうものの、対称性を謳うには少し弱い。これという町を挙げづらい所以は、「どこからともなく、」という国道6号線が物差しだからか。その6号線沿道の数少ないハイライトに、イリノイ州Joliet市内の数ブロックのみであるが、あの国道66号線と併走する区間がある。しかし、それも道端に立つ道路標識が示すだけで、大した盛り上がりはない。


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