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Going, Going, Gone part 11 − Lakeshore, River, and Monument [Column_Tracksides]

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indianadunesntlpark_01.jpg: Sep. 5, 2019

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white-sands_02.jpg: Sep. 9, 2015

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newrivergorgentlpark_01.jpg: Sep. 8, 2019

The blog “Boxcar Red Collection” marked the 10th anniversary in February last year, before even I noticed it. Also is that many things are going or gone in this decade before I hardly noticed it. So, let me look back at what we’re missing or missed.


Not to mention Yellowstone, Glacier, or Grand Canyon, national parks are some of the prime destinations for passengers on board the trains in the United States from their beginnings. The number of “crown jewels” of the park system is still increasing to this day: the New River Gorge National River became the 63rd national park as New River Gorge National Park and Preserve last December.

Besides national parks, the National Park Service designates a total of 423 extensive series of protected areas: national monuments, preserves, historic sites, recreation areas, battlefields, seashores, lakeshores, rivers, riverways, memorials, and others. I’ve visited some of those designations in this decade when they weren’t re-designated as national parks yet. Let me introduce them here as the “missed” along with the adjacent railfanning recommendations.


Indiana Dunes National Lakeshore was re-designated in Feb. 2019 to Indiana Dunes National Park. It is located at the southernmost end of Lake Michigan where sand dunes and wetlands run parallel to the shore for miles. The CSS&SB track forms the southern border of the park and its Dune Park station is one of the gateways to the park.

White Sands National Monument was re-designated in Dec. 2019 to White Sands National Park. It is located in the southern part of the state of New Mexico where white sand dunes composed of gypsum crystals. The former SP Golden State Route runs east of the park. Ghost town and depot of Ancho is located northeast of the park along the Golden State Route.

New River Gorge National River was re-designated in Dec. 2020 to the state's first national park, New River Gorge National Park. It is located in the southern part of the state of West Virginia where the New River carved the Appalachian mountains to create one of the deepest and longest canyons in the east. "New" meant the first westward-flowing river to be discovered in North America. The former C&O New River Subdivision, today CSX tracks run at the bottom of the gorge. Former C&O stations Prince and Thurmond are served by Amtrak to this day.

Bears Years National Monument was designated in Dec. 2016 but was broken by the Trump Administration. It is located in the southeastern part of the state of Utah, surrounded by Canyonlands National Park, Glen Canyon National Recreation Area, and Natural Bridges National Monument. The nearest railfanning spot used to be the Black Mesa & Lake Powell Railroad about 80 miles away but was also broken in 2019. The former D&RGW Cane Creek Branch near Moab which is scheduled to host the Rocky Mountaineer luxury trains in 2021 will be the successor.

coal-train_01.jpg: Kayenta, AZ. Sep. 13, 2014
bearsearsntlmonument_01.jpg: San Juan Co., UT. Sep. 9, 2017

 
気が付いたら、このブログを始めてから10年以上経っている。記事を改めて見直すと、長いようで短い間にも色々と変化があることに気付く。そんな回顧を「Going, Going, Gone」というタイトルでまとめてみた。


米国最初の国立公園であるイエロー・ストンやグランド・キャニオンなど、国立公園は鉄道旅行客の主要な行き先のひとつであり続けている。そして公園の数は現在も増え続けている。2020年末には、New River Gorgeが63箇所目の国立公園に指定された。コロナ禍経済対策の一環であるらしい。大河ドラマの舞台になったようなものか。国立公園になったからといって予算が増える訳ではないそうで、なかなかのアイディアである。

米国には国立公園と訳されることが多いNational Parkの他にも、国定公園と訳されることもあるNational Monumentなど、National Parkに準じる箇所も多くある。筆者も、同行する家人の気を引こうと、旅程にそれらをできるだけ組み込むようにしている。そうして訪れたいわゆる準じる箇所のうち、その後National Parkに昇格したところが幾カ所かあるので、それらを広い意味での「missed、無くなったもの」として鉄道趣味を絡め紹介する。


Indiana Dunes National Lakeshoreは2019年同National Parkに昇格した。インディアナ州のミシガン湖岸に延びる砂丘と後背湿地が指定されており、その南辺は郊外電車CSS&SBの線路である。同Dune Park駅は公園への玄関口である。

White Sands National Monumentは2019年同National Parkに昇格した。ニューメキシコ州南部に広がる石灰岩の結晶でできた砂漠が指定されており、公園の東を旧SPのGolden State Routeの線路が走っている。少し離れるが、公園の北東にあるAnchoというゴーストタウンにはSP時代の駅舎が遺っている。

New River Gorge National Riverは2020年同National Parkに昇格した。ウェストバージニア州南部を流れるニュー・リバーがアパラチア山脈を穿ちできた深い渓谷が指定されており、その谷底を旧C&O、現CSXの線路が通っている。公園への玄関口であるPrince、Thurmond両駅にはAmtrakのCardinalが停車し、Thurmondは旧駅舎を含む町全体が公園施設として保全されている。

Bears Years National Monumentは2016年新たに指定されたものの、翌2017年にトランプ政権によってほぼ反故にされてしまった。上3箇所とは違う意味でmissedなところである。当初はユタ州南部のCanyonlands National ParkやGlen Canyon National Recreation Area、 Natural Bridges National Monumentといった公園に囲まれた広大な荒野が指定されていた。最寄りの鉄道は先にも紹介したBlack Mesa & Lake Powell Railroadだったが、これも2019年に廃止になっている。

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