SSブログ

Enthusiasm in the Museum [Column_Tracksides]

aic_monet.jpg: Arrival of the Normandy Train, Gare Saint-Lazare

Our enthusiasm for the trains is always “on”, I believe. We cannot do without supplying them even when we are on holiday with our family. Accordingly, we have to select the ideal destination both for us and for our family. Chicago, the destination for our holiday last year, seemed one of them where a lot of trains were provided even in the art gallery.

The Art Institute of Chicago has a huge collection of art including some train-oriented pieces. It’s obvious in Arrival of the Normandy Train, Gare Saint-Lazare (1877) by Claude Monet (1840 – 1926) as you can see above[1].


aic_beal.jpg: The Puff of Smoke

The Puff of Smoke (1912) by Gifford Beal (1879 – 1956) shown above represents only the smoke. But we can easily imagine the steam train may be passing under the viaduct. Indeed, the commentary made by the museum says the steam is probably from a passing train[2].


aic_kelly.jpg: Train Landscape

Train Landscape (1953) by Ellsworth Kelly (1923 – 2015) shown above is an abstract art showing nothing concrete. But the directly declared title reminded me of the late summer cornfield seen from the Amtrak Superliner coach. However, unfortunately, it represents the fields of lettuce, spinach, and mustard viewed from the French train, according to the caption added to the piece[3].


aic_hopper.jpg: Nighthawks

Nighthawks (1942) by Edward Hopper (1882 – 1967) shown above is a representational painting without any trains[4]. But as I mentioned before, it may provide us with useful information on making of the model and/or layout: what to adopt and what to omit when constructing the image.


aic_o'keeffe.jpg: The Black Place

The Black Place (1943) by Georgia O’Keeffe (1887 – 1986) is the another representational painting without any trains but may attract the enthusiasts[5]. I thought it would be a nice backdrop for the southwest-oriented layouts; not too much detailed but also not too much rough.

More accurate images of each painting are available at the Art Institute of Chicago web site shown below.


For the tired or bored enthusiasts, the Institute provides a wonderful view of the South Shore trains with the skyscrapers as the backdrop.

aic_csssb.jpg

[1] Arrival of the Normandy Train, Gare Saint-Lazare commentary, The Art Institute of Chicago;
[2] The Puff of Smoke commentary, The Art Institute of Chicago;
[3] Train Landscape commentary, The Art Institute of Chicago;
[4] Nighthawks commentary, The Art Institute of Chicago;
[5] The Black Place commentary, The Art Institute of Chicago;


たとえ家族旅行であっても、行き先で「鉄分補給」に付き合わされるのがわれわれ趣味人の家人に課せられた宿命である。のだが、そう家人にばかり甘えてもおられないので、家人が喜ぶ行き先も旅程に盛り込むのが筆者に課せられた宿命である。先の旅行の目的地はシカゴ。ご存じの通り「鉄分」には事欠かないが、家人向けにとシカゴ美術館に行ってみたら趣味的にも面白かったので、ここで紹介する。


モネの「ノルマンディー号の到着、サン=ラザール駅」は誰が見ても汽車が描かれていると分かる作品。汽車が吐き出す蒸気によって表わされた光が主題なのは一目瞭然だ。

同じく蒸気によって表わされた光が主題になっているのは、ギフォード・ビールというひとの「The Puff of Smoke」という作品。汽車こそ描かれていないが、力強い煙の様がいかにもだなぁと思い解説を読むと、やはり汽車の煙だとある。ビールはニューヨークのひとだから、汽車はNYCで背景を流れるのはハドソン川かな?

エルズワース・ケリーの「トレイン・ランドスケープ」は、タイトルを見ないと鉄道に関係するものとは分からない。ところが、タイトルを聞いた途端、走る列車の車窓から見た地平線まで広がるとうもろこし畑に思えてくるから面白い。解説によれば、フランスを走る列車の車窓から見たレタス、ほうれんそう、そして辛子畑を表した作品だそうだ。

エドワード・ホッパーの「ナイトホークス」は以前にも触れたが、模型やレイアウトを制作する過程において、要素の取捨選択を考える際の見本になると思う。実物は思っていたより大きかった。ホッパーには、信号所を描いたものなど、鉄道に関連する作品が多い。

ジョージア・オキーフの「The Black Place」はニューメキシコの風景を描いた作品。抽象化の程度がレイアウトの背景に程よく思える。サンタフェ鉄道のレイアウトなどにはピッタリではなかろうか。


広大な空間を歩き回り、有名な作品・優れた作品をこれでもかと見せられると疲れる。そんなときは窓から摩天楼を背景に走るサウスショアの電車を見て息抜き。電車は美術館の真下をくぐり抜ける。もっとも昼間はあまり来ないのが残念なところ。

額縁や壁面の色も何か参考になるかと考え筆者が撮った写真を不鮮明ながら挙げたが、より大きく鮮明な画像および解説が美術館のウェブサイトにある。脚注のリンクから訪れて頂きたい。

コメント(0) 

コメント 0

コメントを書く

お名前:[必須]
URL:
コメント:
画像認証:
下の画像に表示されている文字を入力してください。

※ブログオーナーが承認したコメントのみ表示されます。