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Going, Going, Gone part 9 − Asbestos [Column_Tracksides]

depot_greenriver_09.jpg: Green River, UT. Sep. 9, 2017

The blog “Boxcar Red Collection” marked the 10th anniversary in February last year, before even I noticed it. Also is that many things are going or gone in this decade before I hardly noticed it. So, let me look back at what we’re missing or missed.


Asbestos was a dream material when it was introduced in the 19th century as an insulator. It was used everywhere at railroad equipment and facilities. The evidence of such an application can be found in the warning seal applied on the door of Green River depot.

However, unfortunately, it was a nightmare and is prohibited to use today: it must be carefully removed. Preserved steam locomotives with naked boiler show the results of such removal. Structures regarded as worth preserving also got cleaned up. Thus, we must keep an eye on the razing of trackside structures left out of preservation because it's much easier razing than cleaning.


The depot, the section house, and the company house at Thompson, UT were such structures left unused for decades, regarded as no worth preserving, and finally demolished in 2016. They were built in 1945, 1881, and 1949 respectively when using asbestos was not prohibited. My guess for the object of demolition is to clean up asbestos used in the structures. I believe many unused historical trackside structures followed/will follow the same fate.

depot_thompson_01.jpg: Thompson, UT Sep. 11, 2014
depot_thompson_10.jpg: Thompson, UT Sep. 10, 2017

company-house_04.jpg: Thompson, UT Sep. 11, 2014
depot_thompson_11.jpg: Thompson, UT Sep. 10, 2017

gruver's-station_01.jpg: Thompson, UT Sep. 10, 2017
thompson_googlemaps.jpg: May 2019 Google maps street view of Gruver’s Station

Gruver’s Service Station at Thompson built in the early 40s was also demolished between 2017 and 2019 according to Google maps street view. It already lost its roof when we visited in 2017 but seemed asbestos was not used: I have no idea why it was demolished.

Historic brick buildings, built in 1917, 1906, and 1904 from left to right, at Thurmond, WV are preserved by the National Park Service. However, unfortunately, the entrances are locked, and entering the building is restricted maybe due to asbestos left inside.

thurmond_09.jpg
thurmond_08.jpg: Thurmond, WV. Sep. 8, 2019
 
 
気が付いたら、このブログを始めてから10年以上経っている。記事を改めて見直すと、長いようで短い間にも色々と変化があることに気付く。そんな回顧を「Going, Going, Gone」というタイトルでまとめてみた。


発がん物質であるアスベストは、かつて、断熱・防火性能に優れた安価な素材として鉄道車両・建屋にも多用された。ユニオン・パシフィックでは今もアスベストが残る建屋の扉に注意書きを掲示している。保存車両や保存駅舎などにおいても、アスベストの検出・除去は不可欠である。ボイラジャケットを外されたままの保存蒸気機関車はその結果である。

しかし、保存する価値があるように見えない建物等においては、残存アスベストがその存続を危うくすることがある。手間暇掛けて除去するより、建物ごと解体撤去した方が早いからだ。

ユタ州Ciscoの隣町Thompsonの旧D&RGW駅舎および保線官舎も、きれいさっぱり撤去されてしまった。地元紙でこそ小さく取り上げられたものの、特に保存運動があった様子もない。保線区官舎は1881年鉄道開通当時からのものだっただけに残念である。同じ町に残っていた1940年代からのガソリンスタンド兼カフェもいつの間にか無くなった。

一方、ウエスト・バージニア州Thurmondでは、線路沿いの町並みがまるごと国立公園に指定され保存されている。旧C&O駅舎は綺麗に修復され公園案内所・博物館として蘇った。しかし、線路に沿って並ぶレンガ造の旧銀行やホテルの建物は、予算の都合上か「stabilized」に留まり、残念ながら中には入れない。まだアスベストが内部に残っているのかもしれない。
 
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