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Overhauling Intermountain Rio Grande F7s [Works_Locomotives]

imr_f7a_06.jpg: washed parts

I was overhauling my fleets at home during this COVID-related self-isolation period.

I own four N scale Rio Grande EMD F7A and Bs produced by Intermountain Railway Company (IMR). Serial numbers are 69211-03, 69242-02, -03, and 69742-02 released in 2006 and in 2012.

IMR produced up to 12 Rio Grande four and single stripe F7As as of now, accompanied by 4 four and single stripe F7Bs.

I decided to clean them up after fifteen years of savor concerning zinc pests, oil leaks, and congealed grease that have been reported also on this model. Fortunately, there aren’t any zinc pests on frames but some oil leaks and congealed grease at gears are found. Accordingly, I just disassembled, washed, and re-assembled the models.


The body, the fuel tank, and the mechanism are assembled relied only on friction same as SD40T-2. Accordingly, the disassembling of the model is relatively easy. But, you must be careful handling the shell because it’s unexpectedly fragile: metal grills often come off. I also lost a windshield wiper on the A unit during the washing.

Trucks come off by losing the two screws on the frame same as SD40T-2. The mechanism of the A unit and the B unit is completely the same except for the LED. Adjusting the tightening of the screw is the point of re-assembling: too tight and the tracks won’t turn, too loose and the frame won’t fit the shell. It also involves noise. The universal joints on both ends of the shaft connecting motor and worm gear in this product had the same phase.


During the cleaning, I found some minor differences/improvements among them:
The design and the way of connecting the circuit board are different between the models released in 2006 and 2012, as shown in the photo below. Also is that small ribs are added to the top of the frame may be to stabilize the shell. The colors of the LED on the A units are different between the two when they are dark: seem the same when lit.

Some details like windshield wipers and builder’s plate are added to the later lots. The black markings on the frame may be done by markers to improve the appearance through the round windows on sides are later done by airbrushes.


Here is the list of DC Rio Grande F7s produced by IMR:
F7A/four stripe
69211-01 D&RGW #5651 released Jul. 2006
69211-02 D&RGW #5654 released Jul. 2006
69211-03 D&RGW #5661 released Jul. 2006
69211-04 D&RGW #5664 released Jul. 2006

69211-05 D&RGW #5671 released Jun. 2008
69211-06 D&RGW #5674 released Jun. 2008
69211-07 D&RGW #5681 released Jun. 2008
69211-08 D&RGW #5684 released Jun. 2008

F7B/four stripe
69711-01 D&RGW no# released Jul. 2006 and Jun. 2008

F7A/single stripe
69242-01 D&RGW #5634 released Sep. 2012
69242-02 D&RGW #5641 released Sep. 2012
69242-03 D&RGW #5691 released Sep. 2012
69242-04 D&RGW #5694 released Sep. 2012

F7B/single stripe
69742-01 D&RGW #5622 released Sep. 2012
69742-02 D&RGW #5642 released Sep. 2012
69742-03 D&RGW #5693 released Sep. 2012

If you count rivets on these models, you may be anxious about some details: F7As #5551 to 5644 should have square corners on side door frames.

imr_f7a_02.jpg: shell details, original and revised
imr_f7a_03.jpg: mechanisms, original and revised
imr_f7a_05.jpg: excess oil and grease
imr_f7a_04.jpg: same phase shaft
 
  
Intermountain Railway Co.製NスケールEMD・F7A,Bについての話題である。D&RGWにF7Aは44両、F7Bは42両在籍していた。筆者は4本ストライプ塗装機を1両、1本ストライプ塗装機をA・B合わせて3両持っている。2006年に発売された初期ロットおよび2012年に発売された後期ロットに該当する。

Intermountain Railway Co.製の機関車については、フレームの亜鉛ペストやギアからの油漏れ、グリースの凝固が多く報告されている。気になっていたので、この巣ごもり期間中にSD40T-2に引き続いて分解掃除してみた。


分解するのはこちらも簡単である。動力部とボディはそれぞれ摩擦だけで留まっているので、スカートを貫通しているカプラーを取り外してから、両手で持ちズボッと抜けばよい。但し、金属製グリルの接着がとても弱いのでボディは丁寧に扱わねばならない。

動力部はAtlasやKATOと同じような構成になっている。A・Bユニットの動力部は同じである。幸いにも亜鉛ペストは見られなかった。ギアからの油漏れ、グリースの凝固は全てで見られた。固まって動かないものもあった。なお、この製品ではモーターとウォームギアをつなぐシャフト両端のユニバーサルジョイントはちゃんと同位相になっている。

製造年代により異なる部分もある。後期ロットにはフレーム天端に小突起がある。細かいところでは、後期ロットでは運転席窓にワイパーがつく。初期ロットフレームのところどころにマジックで黒く塗った箇所があり、何の印かと思っていたが、側面丸窓見えがかりの処理であることに気付いた。これも後期ロットではエアブラシによる全面塗装に改善されている。


早速分解しきれいに洗って乾かし組み立てた。普段そんなに走らせないので、ほこりなど固着しないよう注油はせずにおく。動力部はねじ2本で組み立てられているが、こちらもその締め具合が微妙で難しい。ねじを締め過ぎると台車が回りにくいし、緩いと動力部がボディにうまく収まらない。走行時の騒音にも関係する。試行錯誤するしかない。ねじの締め具合がうまく決まったものは、注油なしでも滑らかに走り走行音も静かである。

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